De Tatacoa woestijn – Een verborgen stukje Colombia

Voordat ik jullie meer vertel over de Tatacoa woestijn wil ik me eerst even voorstellen. Ik ben Laurien en heb na mijn bachelor besloten om 5 maanden door Zuid-Amerika te gaan reizen! Een paar weken geleden ben ik terug gekomen uit Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. Via mijn blogs op DESTIFT.nl hoop ik mijn tips, tricks en ervaringen met jullie te kunnen delen.

Tatacoa woestijn

Waarom de Tatacoa woestijn op jou lijstje moet!

El Desierto de la Tatacoa, oftewel de Tatacoa woestijn is gelegen in het zuiden van Colombia, op ongeveer 6 uur rijden vanaf Bogotá. Omdat veel reizigers niet zuidelijker komen dan de hoofdstad of Medellín en vanuit daar gelijk naar de noordkust doortrekken wordt dit prachtige stukje ongerepte natuur vaak overgeslagen. Zonde!! Met haar uitgestrekte vlaktes, bizarre rotsformaties, bijzondere planten en dieren en leuke hostels mag je de Tatacoa woestijn bij een bezoek aan Colombia eigenlijk niet missen!

De makkelijkste route naar Tatacoa

Het is vanaf verschillende steden mogelijk om naar deze woestijn te reizen. Wij zijn vanuit Armenia gegaan, omdat we de dagen ervoor in Salento hadden doorgebracht. Na een nachtbus van ongeveer 7 uur kwamen we aan in Neiva, de grootste stad in de buurt van de woestijn. Vanaf hier vertrekken er Jeeps naar de woestijn, dit duurt nog iets langer dan een uur. Als je uiteindelijk bij het laatste dorpje voor de woestijn, Villavieja komt, staan daar al tuktuks op je te wachten, die je voor 15.000 pesos dan écht de woestijn in brengen.

Het leukste hostel in de omgeving van de Tatacoa woestijn

Terplekke in Neiva hebben we een hostel geboekt. In het hoogseizoen zou ik dit niet aanraden, maar begin Juni was dit nog prima te doen! De woestijn is vrij klein, dus met 1 nachtje zit je goed! We sliepen bij Noches de Saturno (klik) , één van de enige hostels die écht in de woestijn zat en niet in Villavieja. Dit is uiteindelijk toch nog wel 20 minuten met de tuktuk. Het grootste voordeel: ze hadden een zwembad! Geen overbodige luxe bij 35 graden of meer ?. Goed om te weten, ze hebben hier alleen 2 persoons kamers, geen dorms.

De rode woestijn

De Tatacoa woestijn bestaat uit 2 delen. Het punt waar je aankomt en waar het hostel zit is dichtbij het gebied met de rode rotsen. We kwamen vroeg aan in de woestijn, rond 8 uur ’s ochtends en zijn dan ook gelijk aan de wandel gegaan. Nu de grootste hitte nog even op zich liet wachten. Er is een route van ongeveer 2 uur uitgestippeld met paaltjes in de grond. Heel erg mooi! En we waren samen met een groep Chinezen de enige toeristen daar, heel bijzonder!

TIP: Ga hier vooral ook een kijkje nemen rond 17.00/18.00 uur, iets voor zonsondergang. Golden hour is door deze rotsen nog nooit zo mooi geweest!

Zwemmen bij Los Hoyos

Die middag hebben we met 2 anderen reizigers die we in ons hostel hadden ontmoet ook door Los Hoyos (het gebied met de grijzen rotsen) gewandeld. Om hier te komen ben je wel ruim 40 minuten bezig. We hadden met z’n vieren een tuktuk voor 50.000 pesos geregeld. Na 30 minuten lopen vonden we het wel weer genoeg geweest in die hitte, haha. Gelukkig was ook daar een zwembad waar we de rest van de middag lekker gechilld hebben!

TIP voor ’s avonds: De sterren zijn geweldig mooi als het niet bewolkt is omdat de woestijn helemaal donker is natuurlijk. Ook is er een sterrenwacht waar je door telescopen de sterren kan bewonderen! Bij mij was het wel bewolkt dus ik had helaas pech 🙁

Na een warme maar prima nacht hebben we de volgende ochtend de bus naar Bogotá gepakt. Wat waren wij blij dat we dit prachtige stukje Colombia niet overgeslagen hadden. Zelfs als ik er nu nog aan terug denk is het één van de mooiste uitzichten van mijn reis geweest!

Tot de volgende blog!

Facebook groepen voor Latijns Amerika

Wist je dat er een aantal super handige Facebook groepen zijn waarbij je snel en gemakkelijk in contact komt met mede reizigers in Midden- en Zuid-Amerika? Of je nu een reis aan het plannen bent en vol in de voorbereiding zit of al lang en breed onderweg bent: een snelle vraag stellen is in een Facebook groep super gemakkelijk. Natuurlijk is het ook leuk om daar je foto’s en ervaringen te delen met je mede-reizigers! Zie je daar ?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀20 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo

20 euro gratis bij de grootste Exchange van Nederland

Actie tot en met 31 maart, registreer via onderstaande link en ontvang 20 euro na een succesvolle registratie!