• Menu
  • Menu

Duurzaam vliegen & milieu – 5 motiverende ontwikkelingen

Home » Positiviteit » Duurzaam vliegen & milieu – 5 motiverende ontwikkelingen

Duurzaam vliegen, kan dat eigenlijk wel? Een steeds vaker gehoord argument als we het over reizen hebben, zowel online als offline, is dat vliegen slecht is voor het milieu. De woorden schuldgevoel en vliegschaamte worden steeds vaker gebruikt, zo vaak zelfs dat de dikke van Dale het woord vliegschaamte in 2018 heeft genomineerd als woord van het jaar. De vraag is alleen; is het aanpraten van al dat schuldgevoel en vliegschaamte eigenlijk wel terecht?

Schuldgevoel en vliegschaamte
Schuldgevoel en vliegschaamte

Vanzelfsprekend wordt er veel fossiele brandstof verbrand tijdens een vlucht en dus is er substantiële CO2 uitstoot, elke vlucht weer. Met maar liefst vier miljard passagiers in 2018 verdeeld over 38 miljoen succesvolle vluchten tikt de totale CO2 uitstoot natuurlijk aardig aan. De vraag is echter, hoe groot is het probleem nu daadwerkelijk en wat doen we eraan? In deze blog gaan we ons vooral richten op motiverende verbeteringen in de vliegindustrie. Wat is er de afgelopen jaren gedaan om de CO2 uitstoot terug te dringen?

Nieuwe generatie vliegtuigen zijn zuiniger dan auto’s

Dit is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, want een vlucht Eindhoven – Amsterdam zal vast niet zo zuinig zijn als een ritje met de auto. Toch is er reden om iets te vieren. De laatste reeks vliegtuigen moderne vliegtuigen zijn namelijk zuiniger dan auto’s op lange afstanden zoals bijvoorbeeld van Amsterdam naar Aruba. Dit omslagpunt is een belangrijke mijlpaal waarop duurzaam vliegen verder kan worden uitgebouwd in de toekomst.

De Airbus a380 – Het grootste vliegtuig ter wereld

In 2007 kwam Airbus met deze gigantische dubbeldekker genaamd de Airbus a380. Dit is het eerste vliegtuig wat zich met recht ‘zuiniger dan een auto’ mocht noemen voor lange afstanden. Omdat de Airbus a380 maar liefst 550 tot maximaal 853 personen kan verplaatsen in één vlucht is het in staat om het verbruik per kilometer per persoon drastisch terug te dringen.

De Airbus a380 maakte de eerste stap richting duurzaam vliegen door het verbruik per persoon per kilometer drastisch terug te dringen.

Bij trans-atlantische vluchten en een vol vliegtuig (wat tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is) gebaseerd op het meest voorkomende vloerplan van 550 passagiers, is het verbruik van een Airbus a380 per persoon per kilometer een stuk zuiniger dan een gemiddelde personenauto. De start van duurzaam vliegen kwam met dit toestel op gang.

Duurzaam vliegen met de Boeing 787 Dreamliner en Airbus a350

Boeing doet het net even anders. In plaats van groter en groter denken ze bij Boeing bij duurzaam vliegen meer over slanker en efficiënter. De laatste generatie 787 Dreamliners zijn zelfs zo efficient geworden op lange afstandsvluchten dat zelfs een Toyota Prius niet meer op kan tegen de efficiency van de vliegtuigen. De cijfers (verkregen uit deze uitgebreide analyse op Wikipedia) hieronder even op een rij. Airbus volgt met hun nieuwe a350 op de voet, ook met een slank en efficient ontwerp om duurzamer te kunnen vliegen.

Type voertuigAantal stoelen gevuldVerbruik per stoel
Boeing 787-9 Dreamliner3042.31 L/100 km
Airbus A350-9003152.39 L/100 km
Toyota Prius 14.90 L/100 km
Toyota Prius (alle stoelen bezet)50.98 L/100 km

De Boeing 787 Dreamliner kan door haar super slanke design en lichte gewicht een verbruik van 2.31 liter op de 100 kilometer per persoon halen! Als je dit afzet tegen een Toyota Prius (waar meestal toch echt maar alleen 1 bestuurder in zit) verbruikt de 787 Dreamliner in vergelijking ruim 50% minder brandstof. Alleen wanneer je Toyota Prius voor 100% vult en dus met 5 personen ongeveer 10.000 kilometer gaat afleggen is de Prius zuiniger. Daar komt bij dat 99% van alle auto’s op de wereld een stuk minder zuinig zijn dan de Prius, wat het voordeel voor lange afstanden nog meer naar duurzaam vliegen duwt.

Duurzaam vliegen met biobrandstoffen

Onze eigen KLM is voorloper op dit gebied. Air France-KLM is de eerste grote vliegmaatschappij die de belofte heeft gemaakt om jaarlijks 75.000 ton biobrandstof te gaan ontwikkelen, produceren en gebruiken en dat doel voor de komende 10 jaar heeft vastgelegd. Het is een mega-statement naar de rest van de industrie en je kan dit ondersteunen door simpelweg vaker voor KLM te kiezen. Ze zijn misschien iets duurder dan de concurrentie maar dus ook een stuk schoner.

Duurzaam vliegen? KLM gebruikt jaarlijks 75.000 ton aan biofuel / biobrandstoffen in haar vliegtuigmotoren.

Biobrandstof zorgt voor 85% minder Co2 uitstoot

Het vliegen met biobrandstof zorgt niet alleen voor 85% minder CO2 uitstoot, ook komt er aanzienlijk minder fijnstof en zwavel vrij, twee stoffen die ook erg bijdragen aan klimaatverwarming. Tot slot is het produceren van biobrandstof vele malen minder slecht voor het milieu dan het winnen van reguliere brandstoffen.

Meer over duurzaam vliegen, de ambities, doelen en feiten van KLM i.c.m. biobrandstoffen lees je hier op het blog van KLM zelf.

Ook leuk om te lezen:

Je CO2 afkopen door bomen te planten

Het klinkt belachelijk maar dat is het niet. Je kan tegenwoordig om duurzaam te vliegen je CO2 afkopen. Niet alleen voor een beter onderbuik gevoel, maar vooral omdat het gewoon werkt. CO2 uitstoot afkopen zorgt er namelijk voor dat met het extra geld wat je besteedt bijvoorbeeld een aantal bomen worden geplant of wordt geïnvesteerd in andere goede groene doelen die zorgen voor minder CO2 uitstoot.

Je CO2 uitstoot per vlucht compenseren

Enkele bekende organisaties vind je hieronder: (bron alhier)

CO2ZERO (via KLM)   
investeert in houtskoolbranders in Ghana. Die zorgen ervoor dat de lokale bevolking bij het koken minder CO2 uitstoot. Video!
Fair Climate Fund 
investeert in houtovens in Ethiopië, biogasinstallaties in India en nieuwe kooktechnieken in Zuid-Afrika. 
Greenseat 
deelt houtskoolovens uit in Oeganda, waardoor lokale boeren schoner kunnen koken en minder CO2 uitstoten. Greenseat investeert ook in projecten met windmolens in Zuid-India en in biogasinstallaties in Cambodja. 
Beeldmateriaal beschikbaar gesteld door SNV Nederland, Greenseat en Hivos.
Hivos
investeert in zuinige houtfornuizen in Tanzania en biogasinstallaties in Cambodja. Lees meer.
Trees for All
plant bomen in Bolivia. Die bomen nemen CO2 op en compenseren op die manier jouw uitstoot. Video!

Al deze projecten zijn betrouwbaar en zijn Gold Standard gecertificeerd. Dat betekent dat zorgvuldig wordt gecontroleerd en gemonitord of de projecten ook daadwerkelijk plaatsvinden. Het heeft dus wel degelijk zin om dit te doen en op een vlucht van een paar honderd euro kan je toch wel een tientje missen? Wij wel in ieder geval.

De bouw van vliegtuigen wordt duurzamer

Waar zijn vliegtuigen nu eigenlijk van gemaakt? Traditionele vliegtuigen zijn voornamelijk gemaakt van aluminium, een materiaal wat bijna honderd jaar stand heeft gehouden in de vliegtuig industrie. Het is relatief licht en sterk, echter heeft het ook enkele nadelen in vergelijking met moderne materialen.

Aluminium is namelijk zeer energie intensief om te winnen, zuiveren en produceren. Omdat het relatief veel weegt is het vervoer van al die grondstoffen en onderdelen tevens substantieel. Tot slot is de levensduur beperkt omdat aluminium na verloop van tijd haarscheurtjes ontwikkeld, wat op zijn beurt weer meer onderhoud vergt. Hierdoor dienen onderdelen eerder vervangen te worden met opnieuw meer CO2 uitstoot als gevolg.

De nieuwe Airbus A350 X is grotendeels gebouwd met composiet materialen zoals glasvezel en carbon fiber.
De nieuwe Airbus A350 X is grotendeels gebouwd met composiet materialen zoals glasvezel en carbon fiber.

Composiet materialen maken vanuit de ruimtevaart langzaam maar zeker een opmars in de vliegtuigindustrie. Composiet materialen zijn vaak een mix van grondstoffen en doorgaans wel tien keer sterker en duurzamer dan aluminium. Denk bij composiet materialen in vliegtuigen aan een mix van speciale epoxy harsen, glasvezel, hout-fibers en koolstoffen. Al deze stoffen zijn een stuk milieuvriendelijker te produceren, wegen een stuk minder en zijn bestand tegen extreme krachten. Omdat de levensduur van deze materialen een stuk langer is, draagt het ook daar bij aan de CO2 reductie.

Eten, drinken, afvalverwerking en airco

Op een lange vlucht wordt er heel wat geconsumeerd. De verschillende vliegtuigmaaltijden ‘vliegen je om de oren’ en met 4 miljard passagiers per jaar wordt er aardig wat vlees, vis en groenten verorbert.

Duurzaam voedsel en recyclebare verpakkingen

Omdat vliegmaatschappijen steeds meer gaan nadenken over het milieu (en omdat klanten dat vaker eisen) zien we ook op dit vlak verduurzaming. Denk hierbij aan duurzaam geproduceerd voedsel, meer vega opties en groentes geleverd door lokale boeren. Voeg daarbij het gebruik van recyclebare verpakkingen toe en je reduceert per jaar ineens enorm veel CO2 uitstoot. Ik heb inmiddels al mijn eerste vluchten gehad waarbij ik mijn koffie in een papieren kopje en herbruikbaar bestek bij mijn maaltijd kreeg!

Airconditioning van het vliegtuig gaat omlaag

Tot slot zie je in warme landen steeds vaker dat er vóór het opstijgen of na het landen gevraagd wordt om de raampjes weer te sluiten zodat er geen zonlicht naar binnen komt. Hierdoor hoeft de airco niet zo hard te werken en verbruiken de motoren minder brandstof om iedereen in het vliegtuig koel te houden. Het lijkt een kleine winst, maar tel die winst eens 38 miljoen keer door + alle vertragingen etc. erbij gecalculeerd. Dan heb je het zomaar weer over miljoenen liters brandstof besparing en dus CO2 reductie!

Wil je weten welke vliegmaatschappijen volop bezig zijn met verduurzaming? Check dan deze website.

Vliegschaamte en schuldgevoel

Zoals je hebt kunnen lezen staat ook de vliegindustrie niet stil als het gaat om verduurzamen. Neem het schuldgevoel wat sommige mensen je proberen aan te praten dan ook met een korrel zout. Vliegschaamte is in een tijd waar klimaatverandering een hot topic een opkomend fenomeen waarmee niet iedereen even goed mee om weet te gaan.

Maak de juiste keuzes

Vanzelfsprekend doe je er goed aan om vooral bij korte vluchten voor een ander vervoersmiddel te kiezen, bijvoorbeeld de bus of trein. Kies je er wel voor om te vliegen, zorg er dan voor dat de vliegmaatschappij naar keuze het milieu hoog op de agenda heeft staan. Kan je nog een paar euro missen? Investeer dan een klein deel van je geld in het planten van bomen bij het boeken van je vliegtickets.

Maak de juiste keuzes

Duurzaam vliegen is dichterbij dan je denkt, het is alleen aan jou om de juiste keuzes te maken door duurzame maatschappijen te steunen bij het boeken van een vliegticket.


Volg ons op Facebook! Ook zijn we te vinden op Instagram en Twitter. Zie je daar!


Chris
Chris

Hoofdredacteur. Schrijft graag met een dikke stift. Lekker eigenwijs. Denkt alles te weten, maar doet dat niet. Geniet van de kleine dingen in het leven. Milieubewust. Maar stiekem is verspilling, luxe en verwennerij soms ook wel lekker. Reiziger in hart en nieren. Zoekt graag de grenzen op (letterlijk en figuurlijk).

Bekijk berichten

Ook jouw mening telt! Laat hier je reactie achter...