Search
Close this search box.

Zelfstandig mediteren

Het kan moeilijk zijn om de tijd of energie te vinden om er even tussenuit te gaan en te mediteren, maar met een beetje creativiteit kun je overal mediteren. Je hebt geen speciale uitrusting of kleding nodig, zoek gewoon een comfortabele plek en concentreer je op je ademhaling. Hier zijn wat tips om zelfstandig te mediteren.

Zoek een comfortabele plek

Meditatie kun je overal doen; het is echter belangrijk een ruimte te vinden die comfortabel en rustgevend is. Het moet een ruimte zijn waar je niet gestoord zult worden en waar je je veilig voelt. Sommige mensen mediteren graag buiten in de natuur, terwijl anderen liever binnen in een rustige kamer zitten.

Als meditatie nieuw voor je is, kan het nuttig zijn om te beginnen met een paar minuten per keer te mediteren. Als je eenmaal meer oefening krijgt, kun je de lengte van je sessies geleidelijk opvoeren. Onthoud dat er geen goede of foute manier is om te mediteren. Het belangrijkste is dat je een methode vindt die voor jou werkt. Je kunt je kennis op het gebied van meditatie uitbreiden met tips van mindfulmeditatie.nl.

Sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling

De beoefening van meditatie kan talloze voordelen voor je geest en lichaam opleveren. Een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om te mediteren is je te concentreren op je ademhaling. Om te beginnen zoek je een comfortabele houding en sluit je je ogen. Richt dan eenvoudig je aandacht op je adem terwijl die in en uit stroomt.

Je kunt het nuttig vinden om elke inademing en uitademing te tellen, of je te concentreren op de sensatie van de lucht die door je neusgaten beweegt. Als je gedachten afdwalen, richt je je aandacht gewoon weer op je ademhaling. Met regelmatige oefening zul je je langer kunnen concentreren en een afname van stress en een toename van je algehele welzijn merken.

Als er gedachten opkomen, erken ze en laat ze dan gaan

Als je gaat zitten om te mediteren, kun je merken dat je geest onmiddellijk gebombardeerd wordt met gedachten. Dit is volkomen normaal- in feite is het een van de belangrijkste redenen waarom mensen in de eerste plaats mediteren. Het doel is niet om een gedachtenvrije toestand te bereiken, maar wel om te leren hoe je gedachten kunt observeren en erkennen zonder er in verstrikt te raken.

Als er een gedachte opkomt, noteer die dan gewoon en laat hem dan gaan. Oordeel niet over de gedachte en vecht er niet tegen, want dat geeft hem alleen maar meer kracht. Breng in plaats daarvan je aandacht zachtjes terug naar je ademhaling of een ander aandachtspunt. Met oefening zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om gedachten los te laten en in een toestand van diepere ontspanning te komen.