Ze schudden kunst en spel door elkaar – Maar wat zijn NFT’s precies?
Ze zijn overal, maar meer dan een paar mensen vragen zich nog steeds af wat NFT’s nu precies zijn? Na de kunst- en gamewereld te hebben veroverd met miljoenenveilingen, zijn NFT’s nu geëxplodeerd in de mainstream met beroemdheden en grote merken die meedoen.
Adidas sloeg er een paar in samenwerking met Bored Ape Yacht Club en lanceerde vervolgens een gezamenlijk NFT-project met Prada.
McDonalds en Coca-Cola NFT’s
Zelfs McDonald’s en Coca-Cola hebben NFT’s aan hun marketingmix toegevoegd. Als je nog steeds verbijsterd bent – en we nemen het je zeker niet kwalijk als dat zo is – beantwoorden we hieronder de vraag wat NFT’s zijn en hoe ze door creatieve professionals kunnen worden gebruikt.
Of je ze nu beschouwt als een speculatieve rage of als een geweldige nieuwe mogelijkheid voor kunstenaars, het valt niet te ontkennen dat NFT’s de krantenkoppen halen, en sommige creatieven hebben er in ieder geval een bedrijf van gemaakt. Dus wat zijn NFT’s? Lees verder om te leren hoe NFT’s werken, hoe ze worden gemaakt, en waarom ze zo controversieel zijn.
Zodra u op de hoogte bent, bent u klaar om de rest van onze serie stukken over de wereld van NFT’s te lezen. We hebben artikelen over de beste NFT-kunstwerken en over de beste NFT-crypto voor creatieven.
Als u besluit zich te wagen aan het maken van uw eigen NFT’s, bekijk dan onze gidsen over hoe een NFT te maken en te verkopen, en onze keuze van de NFT-marktplaatsen die u moet kennen. Leer hier meer over NFT’s maken.
U zult er ook voor willen zorgen dat u de beste digitale kunst software heeft om mee te werken.
Wat is een NFT? NFT’s in simpele woorden
NFT staat voor een niet-fungibel token, wat betekent dat verborgen in die eigenzinnige kunstwerken, er een unieke en niet-verwisselbare eenheid van gegevens is opgeslagen op een digitaal grootboek met behulp van blockchain-technologie om het bewijs van eigendom vast te stellen.
In essentie wordt dezelfde, of vergelijkbare technologie gebruikt voor cryptocurrencies als bitcoin en ether, om de uniciteit van elke NFT te garanderen en te bewijzen wie de eigenaar is.
In tegenstelling tot een eenheid bitcoin, echter, is elke NFT volledig uniek, dus het kan niet worden uitgewisseld met iets anders vergelijkbaars. Het bestand slaat extra informatie op die het verheft boven pure valuta en het in het rijk brengt van, nou ja, alles eigenlijk. Als gevolg daarvan zijn NFT’s verzamelbare digitale activa geworden die waarde hebben, net zoals fysieke kunst, waarde heeft.
Elk gemakkelijk te reproduceren digitaal bestand kan worden opgeslagen als een NFT om de originele kopie te identificeren. De NFT’s die u waarschijnlijk hebt gezien of waarover u hebt gelezen, zijn meestal gemaakt van verbazingwekkende futuristische film kunstwerken, maar NFT’s kunnen worden gemaakt van elk soort foto-, kunst-, muziek- of videobestand. Zelfs van tweets en memes zijn NFT’s gemaakt.
Alles kan een NFT worden
In wezen kun je NFT’s maken van bijna alles wat uniek is, digitaal kan worden opgeslagen en waarde heeft. Het is net als elk ander verzamelobject, zoals een schilderij of een vintage actiefiguur, maar in plaats van een fysiek item te kopen, betaal je in plaats daarvan voor een bestand en het bewijs dat je het originele exemplaar bezit.
Hoe werken NFT’s?
De unieke identiteit en eigendom van een NFT is verifieerbaar via het grootboek van de blockchain. Ze werden voor het eerst gelanceerd op de Ethereum blockchain, maar andere blockchains waaronder FLOW en Bitcoin Cash ondersteunen ze nu ook.
Of het originele bestand nu een JPG, MP3, GIF of iets anders is, de NFT die het eigendom ervan identificeert kan worden gekocht en verkocht net als elk ander type kunst.
En net als bij fysieke kunst wordt de prijs grotendeels bepaald door de marktvraag.
Als je in een cadeauwinkel van een kunstgalerie zou rondlopen, zou je een aantal nagemaakte afdrukken van beroemde meesterwerken aantreffen, welnu, er zijn NFT’s die op dezelfde manier werken. Er zijn delen van de blockchain die volledig geldig zijn, maar ze zouden niet dezelfde waarde hebben als het origineel.
NFT’s zullen hoogstwaarschijnlijk een licentie hebben op het digitale actief waarnaar het verwijst, maar dit geeft niet automatisch het auteursrecht. De eigenaar van het auteursrecht mag het werk reproduceren en de eigenaar van de NFT krijgt geen royalty’s.
Waar kan ik NFT’s kopen?
Denk niet dat je het systeem gehackt hebt en miljonair geworden bent door met de rechtermuisknop te klikken op een afbeelding zoals van Beeple’s Everydays – The first 5000 days. Dat is nu net wat NFT’s niet zijn.
Zo een afbeelding is gewoon een kopie, in JPG-vorm, van het originele werk. Het is eigenlijk niet de NFT zelf omdat het bestand niet de informatie bevat die het deel maakt van de blockchain en het identificeert als het origineel.
Als je wilt kijken naar het kopen van NFT’s, kunnen ze worden gekocht op verschillende NFT platformen, afhankelijk van wat je wilt kopen (als je bijvoorbeeld honkbalkaarten wilt kopen kun je het beste naar een site als digital tradingcards gaan, terwijl andere marktplaatsen meer algemene stukken verkopen). Je hebt een wallet nodig die specifiek is voor het platform waarop je koopt en je moet die wallet vullen met cryptocurrency.
Zoals de record verkoop van Beeple’s Everydays – The first 5,000 days bij Christie’s bewees, raken NFT’s ook meer mainstream veilinghuizen, dus deze zijn ook de moeite waard om in de gaten te houden. Voor het geval je het gemist hebt, dat Beeple stuk ging voor $69.3 miljoen.
Vanwege de grote vraag naar veel soorten NFT’s, worden ze vaak vrijgegeven als ‘drops’, net als bij evenementen (waarbij partijen tickets vaak op verschillende tijdstippen worden vrijgegeven). Dit betekent een stormloop van gretige kopers wanneer de verkoop begint, dus je moet geregistreerd zijn en je NFT wallet gevuld hebben en klaar om uit te geven.
De hieronder vermelde sites zijn slechts enkele van die welke NFT’s verkopen:
NFT’s maken ook furore als in-game aankopen in videogames (tot grote vreugde van ouders overal, daar zijn we zeker van). Deze activa kunnen worden gekocht en verkocht door spelers, en omvatten speelbare activa zoals unieke zwaarden, skins of avatars.
Wie gebruiken er allemaal NFT’s?
NFT’s zijn in opmars bij artiesten, gamers en merken in allerlei sectoren. Het lijkt wel of elke dag een nieuwe speler op de NFT-marktplaats verschijnt. Voor kunstenaars is het betreden van de NFT-markt een extra mogelijkheid om kunst te verkopen, en biedt het fans een manier om kunst te ondersteunen. NFT-kunst varieert van kleine, snel te maken GIF’s tot meer ambitieuze werken.
Beroemdheden en meer
Beroemdheden raken er ook bij betrokken, hetzij als investeerders als verzamelaars, hetzij door hun eigen NFT’s te maken (of ze door kunstenaars te laten maken).
Het was te verwachten dat werken van bekende kunstenaars veel geld zouden opbrengen als NFT’s, iets waar een anonieme groep “kunstliefhebbers” zich op beriep toen ze een originele Banksy verbranden om de waarde van een NFT te verhogen. Sommige verkopen zijn echter nog steeds oogverblindend voor de prijzen die ze bereiken.
Toen Pak’s NFT kunstwerk ‘The Merge’ in december verkocht voor $91,8 miljoen (hij verkocht in feite aandelen in het kunstwerk), was dat de op twee na hoogste prijs die ooit is opgehaald door het werk van een levende kunstenaar.
Intussen schudden NFT’s het concept van in-game aankopen in videospelletjes door elkaar. Tot nu toe waren alle digitale activa die in een spel werden gekocht, nog steeds eigendom van het spelbedrijf – gamers kochten ze om tijdelijk te gebruiken tijdens het spelen van het spel. Maar met NFT’s is het eigendom van de activa verschoven naar de daadwerkelijke koper.
Dat betekent dat ze kunnen worden gekocht en verkocht op het hele spelplatform, met extra waarde op basis van wie ze in de loop van de tijd in bezit heeft gehad. Er worden nu hele spellen gemaakt die volledig zijn gebaseerd op NFT’s.
Bedrijven worden ook steeds actiever in de NFT wereld
NFT’s worden een aantrekkelijke inkomstenbron voor merken, en we hebben gezien dat allerlei bedrijven op de bandwagon springen. Taco Bell’s 25 taco-thema GIFs en afbeeldingen waren in slechts 30 minuten uitverkocht. Elke NFT bevatte een cadeaubon van $500, wat hun aanvankelijke populariteit kan verklaren, maar de TacoCards worden nu op de secundaire markt verkocht voor maximaal $3.500 (en om duidelijk te zijn: dat is niet langer inclusief de cadeaubon!)
Sportteams zoals de NBA
Zelfs de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA is erbij betrokken geraakt. NBA Top Shot is een manier om digitale verzamelobjecten te verkopen in de vorm van ruilkaarten met iconische basketbalmomenten. Met een plan om virtuele juwelen, accessoires en kleding toe te voegen die via sociale media kunnen worden gebruikt, streeft de NBA ernaar deze inkomstenstroom zo ver mogelijk uit te breiden.
Tweets als NFT’s
Het blijkt ook dat zelfs tweets waarde kunnen hebben. Twitter-medeoprichter Jack Dorsey verkocht de allereerste tweet (door hem verstuurd om aan te kondigen dat hij zijn account aan het opzetten was) voor maar liefst 2.915.835,47 dollar.
Muzikanten verkopen ook de rechten en originelen van hun werk, evenals korte video’s van clips van hun muziek, en je kunt zelfs digitaal onroerend goed en 3D-activa zoals meubels kopen als NFT’s.
Huizen
Er is zelfs een ‘digitaal huis’ verkocht voor een verbluffende 500.000 dollar. Het ‘Mars House’ ontworpen door de Toronto kunstenares Krista Kim, werd door de digitale kunstmarkt SuperRare omschreven als het ‘eerste digitale huis ter wereld’.
Gemaakt met de hulp van een architect en videogame software, zal de eigenaar in staat zijn om het herenhuis op Mars te verkennen met behulp van virtual reality en kan buiten het huis zonnebaden (in de atmosfeer van Mars).
Waarom zijn NFT’s controversieel?
Er wordt veel geld verdiend op de NFT-markt, maar u zult hebben gehoord dat er ook grote controverse is, niet in de laatste plaats vanwege de impact op het klimaat.
De creatie van blockchain-activa, waaronder NFT’s, gebruikt een enorme hoeveelheid rekenkracht – en dus een enorme hoeveelheid energie. Sommigen maken zich zorgen over de zeer reële impact die deze rage op het milieu kan hebben.
Energiekosten van NFT’s
CryptoArt.wtf, een site opgezet om de koolstofvoetafdruk van NFTs te berekenen (die nu offline is), berekende dat een NFT-kunstwerk genaamd ‘Coronavirus’ een ongelofelijke 192 kWh verbruikte bij zijn creatie. Dat staat gelijk aan het volledige energieverbruik van een inwoner van de Europese Unie gedurende twee weken. Was het een bijzonder groot stuk? Men schat dat een ‘eenvoudige’ NFT GIF hetzelfde verbruik kan veroorzaken.
Statement van Beeple
In een interview hier zegt @beeple: “Ik kan u verzekeren dat al mijn drops in de toekomst niet alleen koolstofneutraal zullen zijn, maar koolstof NEGATIEF.” Je kunt er zeker van zijn dat er genoeg mensen zijn die hem daaraan zouden houden.
Kunstenaars kunnen helpen, door zich in te spannen om koolstof neutrale kunstwerken te maken (Beeple heeft beloofd dit in de toekomst te doen). Maar het probleem gaat dieper, vanwege de manier waarop blockchain werkt.
Ethereum, Bitcoin en dergelijke zijn gebouwd op een ‘proof-of-work’ systeem (als een complexe reeks puzzels) om de financiële gegevens van gebruikers veilig te houden. En dit systeem gebruikt een ongelooflijke hoeveelheid energie. In feite gebruikt Ethereum alleen al ongeveer evenveel energie als het hele land Libië. Auw.
ArtStation was zo bezorgd over de impact op het klimaat dat het onlangs terugkwam op zijn beslissing om NFT’s te verkopen na een massale terugslag. En Sega stond onlangs in het middelpunt van een Twitter-storm nadat het had aangekondigd NFT’s te gaan maken (Sonic ging tenslotte toch allemaal om het milieu?). Er zijn organisaties die een verschil proberen te maken.
Veel mensen in de kunst- en design gemeenschap zijn ook boos dat NFT’s voor zulke astronomische bedragen van eigenaar verwisselen, en dat het vaak niet naar de kunstenaar gaat. Aangezien NFT’s oorspronkelijk werden gecreëerd als een manier om controle te geven door digitaal eigendom te laten gelden, zorgt het idee dat ze steeds elitairder worden voor spanningen.
De buy-in fees zijn voor velen onbetaalbaar, en de kosten om er daadwerkelijk een te kopen betekenen dat de marktplaats een soort speeltuin voor de superrijken aan het worden is.
Kan iedereen een NFT maken?
Als je zo ver bent gekomen, vraag je je misschien af: kan ik een NFT maken? Nou, je zou aannemen van wel, gezien het feit dat toen Trevor Andrew zijn Gucci Ghost tekende, hij erin slaagde om het te verkopen voor $ 3.600.
Technisch gezien kan iedereen een kunstwerk maken, het omzetten in een NFT op de blockchain (een proces dat ‘minting’ heet) en het te koop aanbieden op een marktplaats naar keuze.
Je kunt zelfs een commissie aan het bestand koppelen, die je zal betalen elke keer dat iemand het stuk koopt via een doorverkoop.
Net als bij het kopen van NFT’s, moet je een wallet hebben opgezet, en die moet vol zitten met cryptocurrency. Het is deze eis van geld vooraf die de complicaties veroorzaakt.
NFT Gas fees
De verborgen kosten kunnen onbetaalbaar astronomisch zijn, met sites die een ‘gas’-fee in rekening brengen voor elke verkoop (de prijs voor de energie die het kost om de transactie te voltooien), naast een vergoeding voor het verkopen en kopen. U moet ook rekening houden met omzettingskosten en prijsschommelingen afhankelijk van het tijdstip van de dag.
Dit alles betekent dat de kosten vaak kunnen oplopen tot veel meer dan de prijs die u krijgt voor de verkoop van de NFT. Of NFT’s nu wel of niet een blijvertje zijn, op dit moment leveren ze sommige mensen geld op en creëren ze nieuwe mogelijkheden voor digitale kunst. Wij zouden echter adviseren om voorzichtig te zijn en zorgvuldig af te wegen welke platforms te gebruiken.
En als je aan de slag wilt, met het maken en verkopen van NFT’s, zorg er dan voor dat je een van de krachtigste laptops op de markt hebt of zelfs een top tekentablet.