Search
Close this search box.

Unilever waarschuwt merken die planeet of samenleving schaden

Unilever magnum

Unilever heeft gewaarschuwd dat het merken zal verkopen die niet positief bijdragen aan de samenleving. Grote merken als Cornetto, Marmite- en Magnum-ijs worden als eerste publiekelijk genoemd als kandidaten om af te stoten indien ze niet beter en sneller verduurzamen.

Unilever en verduurzaming – onder druk van de consument

Unilever geeft aan dat het niet langer genoeg is voor bedrijven om goederen te verkopen die uitsluitend shirts witter wassen of ijsjes lekkerder maken. Met de ontelbare vernietigende milieu en klimaatrapporten die de afgelopen jaren de kop op steken, eisen consumenten steeds vaker verduurzaming. De consument laat dit zien door vaker te kiezen voor duurzame merken en dat is precies waarom Unilever zich er nu ook ineens druk om lijkt te maken. De winsten nemen namelijk af bij merken die niets of weinig doen aan verduurzaming.

Verduurzamen belangrijker dan winst

Unilever heeft nog geen duidelijke richtlijnen of deadlines afgegeven. Eén ding is echter wel duidelijk: sinds Alan Jope het CEO stokje overnam van Paul Polman eerder dit jaar, lijkt Unilever een nieuwe weg te zijn ingeslagen. Een weg die eigenlijk niemand aan had zien komen. Alan Jope zegt zelfs dat het mogelijk winstgevende merken zou verkopen, zelfs als het de winst van Unilever zou kunnen schaden. Alan Jope zegt: “Principes zijn alleen principes als ze iets kosten”.

Duurzame bedrijven zoals Dove en Hellman’s boeken recordwinsten

Unilever wijst vervolgens op het succes van zijn trofee-duurzame merken – een groep van 28 bestaande uit Dove, Hellmann’s en Sunsilk. Dit zijn bedrijven die veel sneller groeien dan de rest in het portfolio. De merken waren vorig jaar verantwoordelijk voor helft van de omzet van de groep. Met een omzet van € 51 miljard zijn ze degenen die het meeste winst boeken en tevens het verst vooruitlopen op het behalen van de duurzaamheid doelstellingen. Deze bedrijven staan voor het vergroten van de positieve impact die het heeft op het milieu en gemeenschappen. De consument beloont dit de laatste jaren overduidelijk door deze producten steeds vaker te kopen.

Unilever wil ‘single use plastics’ aan banden leggen

Unilever is ook op zoek naar manieren om te reageren op de zorgen van klanten over plastic voor eenmalig gebruik, met de lancering van Cif-navullingen (zodat spuitflessen kunnen worden hergebruikt) en verpakking zonder verpakking voor zijn Solero-ijslollies. Er zijn voor Unilever duidelijke aanwijzingen dat de houding van consumenten veranderd te midden van een verhoogd debat over het milieu.

Jij bepaalt met elke euro die je uitgeeft

Wat ons betreft een zeer positieve ontwikkeling. Dat een mega bedrijf zoals Unilever welke decennia lang over lijken is gegaan, nu toch een andere weg in lijkt te slaan onder druk van ons, de consument. Zo zie je maar weer dat je met elke euro die je uitgeeft bepaalt welke richting deze wereld heen gaat. De kracht (en verantwoordelijkheid) ligt wat dat betreft gewoon echt bij ons, en niet bij degene die het verkoopt. Laat je euro’s dan ook spreken, en dwing bedrijven om te verbeteren!

Bron

Meer positief nieuws?

Check dan onze positiviteit pagina!