Search
Close this search box.

Palmolie – Waarom je als reisliefhebber deze verboden commercial echt moet zien

Een prachtige anti palmolie commercial wordt verbannen van de de TV. Maar waarom is dit voor jou als reiziger nu zo belangrijk? Als echte reisliefhebber ben je eigenlijk altijd op zoek naar cultuur en natuur. Je gaat juist naar Maleisië of Indonesië om door de Jungle te trekken en om de prachtige natuur en bijbehorende dieren van dichtbij, in het wild te ervaren. Het probleem is echter, dat deze stukken prachtige natuur met name de laatste jaren, in gigantisch tempo worden ontbost. Veelal om er palmolie plantages van te maken, zo blijkt. Onderschat de immense schaal van deze business niet. Het gaat om enorme gebieden ten grootte van west Europa die ontbost zijn, in slechts een paar jaar tijd.

In deze voormalige jungles leefden veel dieren. Met name de bedreigde tijger, olifant en de Orang Utang. Voor hen lijkt geen plek meer te zijn in wat ooit hun thuis was. Hopelijk kan de blockchain startup Cecil Alliance Foundation nog op tijd hulp bieden door openbare GPS tracking en dierenwelzijn te ondersteunen, voordat al deze diersoorten écht voorgoed uitgestorven zijn.

Supermarktketen Iceland vecht tegen palmolie..

Door actief palmolie te weren uit al haar producten voor het einde van 2018″. Ze maken hiermee een enorme statement.

Supermarktketen Iceland maakt daar vervolgens een prachtige, pakkende reclame / commercial over. Onze producten zijn voor het einde van 2018 vrij van palmolie. Steun ons en stop de ontbossing voor palmolie plantages is de boodschap. Maar voordat de commercial nog maar een minuut uitzendtijd kreeg p de nationale televisie, was ze alweer verbannen. “Te politiek” was de zogenaamde reden. Greenpeace en de supermarktketen Iceland zijn furieus, en stellen openbaar vraagtekens bij deze beslissing. Waarom wordt zo een belangrijke boodschap, verbannen van TV? Oordeel zelf en bekijk de commercial hieronder.

Ontbossing voor palmolie is een wereldwijd probleem – de cijfers

“In de periode tussen 2000 en 2012 is in Indonesië ruim 60.200 km² (ongeveer twee keer de oppervlakte van België) aan regenwoud verdwenen. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit van Maryland. Hiermee heeft Indonesië Brazilië ingehaald als ’s werelds grootste ontbosser. Het verdwijnen van de regenwouden heeft niet alleen lokale gevolgen, zoals de afname van de biodiversiteit, maar is ook van invloed op de globale klimaatverandering”. Meer informatie en bron: NemoKennislink

Oerwoud gekapt voor koekjes, ijs en shampoo

“Palmolie, het zit bijna overal in, maar waar het exact vandaan komt, dat kunnen veel producenten van levensmiddelen niet zeggen. Dit ingrediënt voor koek, margarine, chips, babyvoeding, soep, zeep en shampoo komt vooral uit Azië. In Indonesië worden hele oerwouden gekapt om lange rijen oliepalmen te kunnen planten. Ondanks hun beloftes om ontbossing tegen te gaan, zijn grote levensmiddelenmerken niet transparant over de herkomst van hun palmolie”. Meer informatie en bron: Trouw.nl

Groeiende vraag naar Palmolie

Eén van de belangrijkste veroorzakers van de ontbossing in Indonesië, is de groeiende vraag naar palmolie, ’s werelds meest gebruikte plantaardige olie.

De bossen op de Aziatische eilanden Sumatra, Borneo en Papoea zijn magisch. Aaneengesloten gebieden vol mangroves, tropisch regenwoud en hoogland- en laaglandbossen bieden onderdak aan ’s werelds meest aansprekende diersoorten: orang-oetans, tijgers, neushoorns, olifanten en netpythons. Deze bijzondere wouden maken in rap tempo plaats voor plantages. Meer informatie en bron: WereldNatuurFonds

Waarom deze palmolie commercial zo belangrijk is voor reizigers

Zoals je bij bovenstaande artikelen hebt kunnen lezen, is de ontbossing een groot probleem in landen waar wij als reiziger, zo graag naartoe gaan. Vaak gaat de ontbossing gepaard met illegale praktijken, steekpenningen en het simpelweg afpakken van grond. Daar kan je als reiziger in principe heel weinig aan doen. Maar er is iets wat je wél kan doen. Palmolie is namelijk een heel goedkoop product, wat makkelijk vervangen kan worden door een (iets duurder, maar duurzaam) product. De ontbossing is gaande, omdat wij, de consument, de vraag naar palmolie blijven stimuleren.

De consument heeft de macht

Om het tij te keren en massale ontbossing voor palmolie te stoppen.

Het is dus zaak dat je jezelf bewust bent van dit feit. Als een supermarktketen in staat is om palmolie te weren uit ál haar eigen merk levensmiddelen, waarom kunnen andere multinationals dit dan niet? Het antwoord is simpel, ze kunnen het wel. Het enige wat ze nodig hebben is een duwtje in de goede richting. En de consument is de enige die dit duwtje kan geven. Steun daarom dit soort commercials, deel ze met je vrienden en als je toevallig in de supermarkt loopt, houd dan voor de gein eens wat producten naast elkaar. Zie je twee soortgelijke producten, en heeft de één palmolie in de ingrediënten staan en de ander niet? Kies dan voor het palmolie-vrij product. Zo simpel is het.

De Iceland Palmolie Commercial is verbannen van TV.

Terecht of onterecht?

Ik ben razend benieuwd wat jullie vinden van deze beslissing. Te politiek, of ten onrechte verbannen? Zou je bijvoorbeeld de Jumbo of Albert Heijn steunen met een soortgelijke actie, of juist niet? Bekijk de commercial en laat ons weten wat je denkt.