NFT maken en verkopen

De term non-fungible token (NFT) verwijst meestal naar een cryptografisch actief op de blockchain dat een ontastbaar en uniek digitaal item vertegenwoordigt.

Voorbeelden hiervan zijn een kunstwerk, een foto, een in-game verzamelobject of een tweet die andere activa niet kunnen vervangen omdat het een set uitzonderlijke eigenschappen heeft. Elke NFT is uniek en beperkt in hoeveelheid en niet verwisselbaar. In dit artikel bespreken we hoe je zelf NFT’s kunt maken en verkopen.

Zelf een NFT maken? Lees snel verder

Zelf NFT makenHet kan fungeren als bewijs van authenticiteit en eigendom.

NFT’s onderscheiden zich van elkaar door metadata en unieke identificatiemiddelen zoals een barcode. De informatie waaruit het object bestaat staat bekend als metadata.

Metadata stelt gebruikers in staat objecten te kopen of verkopen op basis van hun metadata in plaats van het volledige object.

NFT’s beogen tastbare attributen van fysieke voorwerpen na te bootsen, zoals uniciteit, schaarste en bewijs van eigendom. Anderzijds kunnen fungibele goederen worden geruild omdat hun waarde, en niet hun unieke kenmerken, hen kenmerkt. Digitale producten zijn echter alleen geldig wanneer zij in combinatie met hun product worden gebruikt.

De prototypes van NFT’s waren gekleurde munten die verwijzen naar experimentele activa gecreëerd op het Bitcoin-netwerk in 2012. Het eerste activum dat een niet-fungibele verhandelbare blockchain-marker vertegenwoordigde werd in 2014 gecreëerd als experiment voor de Seven on Seven-conferentie in het New Museum in New York City.

Hoewel digitale verzamelobjecten en kunst-NFT’s de meeste aandacht blijven trekken in de cryptogemeenschap blijven hun potentiële gebruikscases toenemen. Ze breiden zich uit van de algemene use cases zoals digitale kunst en games naar mode, muziek, de academische wereld, tokenisatie van real-world objecten, patenten, lidmaatschapsverkoop en loyaliteitsprogramma’s.

NFT en DeFi

Er is ook ruimte om de voordelen van NFT-technologie te combineren met de functionaliteit van decentrale financiering (DeFi). Het is bijvoorbeeld mogelijk om niet-fungibele tokens te lenen en uit te lenen,en ze kunnen worden gebruikt als onderpand om een lening veilig te stellen.

Iedereen die geïnteresseerd is in het verkopen en delen van zijn digitale creaties zoals content, kunst, muziek en fotografie kan NFT’s creëren. Hier is een praktische gids over hoe je met succes op de kar van het creëren van een non-fungibele token kunt springen.

NFT’s maken is een vrij eenvoudig proces. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld hun inhoud kiezen en een crypto-portemonnee krijgen. Ze kunnen een goede NFT-marktplaats kiezen en de instructies volgen. Nadat een NFT is gemaakt is het klaar om te worden verzonden naar vrienden of verkocht aan verzamelaars.

Hier is wat u moet weten over het NFT-creatieproces.

NFT’s begrijpen

Een NFT-verzamelaar betaalde 69,3 miljoen dollar voor het digitale kunstwerk getiteld “Everydays: The First 5000 Days” van Mike Winkelmann, ook bekend als Beeple, waarmee deze NFT de duurste is in de geschiedenis van cryptokunst.

De CryptoPunks-collectie bestaat uit 10.000 gepixelde afbeeldingen van punkers met een reeks unieke kenmerken die in 2015 op de Ethereum-blockchain werd gepionierd, verkoopt voor duizenden dollars.

De vraag rijst: Wat is de waarde van deze digitale creaties en waarom geven verzamelaars er zoveel geld aan uit?

NFT's begrijpenBeeple’s “Everydays” een collage van 5.000 tekeningen die verwijzen naar elke dag van de afgelopen dertien en een half jaar was een lastige opgave.

Maar veel NFT-collecties die ongelooflijk succesvol zijn vereisen waarschijnlijk geen bijzonder ingewikkelde bijdrage van de auteur.

Daarom is het voor eenieder die een NFT-kunstenaar wil worden, enigszins noodzakelijk om een doel voor ogen te hebben en een grote mate van creativiteit.

Zelfs voor degenen die niet zo bedreven zijn als Leonardo da Vinci maar wel een hoop ideeën hebben is het maken van een NFT ongetwijfeld het proberen waard.

Bovendien, voor kunstenaars van beroep die waarschijnlijk al een aantal Beeple-achtige kunstwerken hebben liggen in de digitale studio en gewoon in de coulissen wachten om te worden verkocht als NFT’s zou dit een geweldig punt kunnen zijn om te beginnen. Eerlijk gezegd zal een innovatief en aantrekkelijk digitaal kunstwerk van een onbekende niet het niveau van een rage bereiken als creaties van beroemdheden.

Top NFT’s

We denken hierbij aan voorbeelden zoals de 10 digitale schilderijen van de Canadese zangeres Grimes die voor ongeveer $ 6 miljoen zijn verkocht, NFT-releases van Kings of Leon die $ 2 miljoen aan verkoop hebben gegenereerd of een spannende NFT die de allereerste tweet van Jack Dorsey presenteert, die voor meer dan $ 3 miljoen is verkocht.

NFT-technologie is immers ideaal om schaarste te behouden en eigendom van digitale en tastbare activa vast te leggen. Het biedt digitale makers solide opties voor het te gelde maken van hun werk en een niveau van flexibiliteit die vaak ontbreekt in de modellen van de traditionele creatieve industrie. Het koppelen van digitale inhoud aan de blockchain als een niet-fungibele token is een veilige en controleerbare manier om het online te verkopen.

Bovendien biedt de creatie van NFT-kunstenaars onbeperkte toegang tot een wereldwijd netwerk van verzamelaars en gelijkgestemden. Gelukkig is het proces om een NFT te creëren niet kostbaar, complex of technisch. Zonder het schrijven van codes en met de juiste gids kan iedereen een NFT creëren.

Kies het formaat en kies uw inhoud

Ten eerste moeten de makers het formaat van hun NFT kiezen. Ze kunnen een niet-fungibele token genereren uit elk multimediabestand. Het kan een digitaal schilderij zijn, een foto, een tekst, een audiobestand of een video van een opmerkelijke gebeurtenis. Er zijn andere creatieve producten zoals crypto-verzamelobjecten, virtuele items in videogames zoals avatars, wapens en valuta en virtueel land in metaverses die ook als NFT’s kunnen worden weergegeven.

Natuurlijk is er hier ruimte voor ideeën van ontwerpers, want het lijkt wel of alles wat digitaal is tegenwoordig een NFT kan zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om de broncode van het World Wide Web die door de uitvinder ervan, Sir Tim Berners-Lee, in de vorm van NFT werd verkocht voor 5,4 miljoen dolla, een “high-res artistieke weergave” van de genetische gegevens van professor George Church of de gegevens van de eerste persoon die ooit zijn eigen DNA sequencete.

Bovendien is er nog steeds plaats voor niet-digitale tokenized real-world assets van onroerend goed en diamanten tot designer sneakers die allemaal in de vorm van NFT’s worden verkocht.

Wat het formaat betreft zijn de ontwerpers volledig vrij in hun keuze. Het kan afhangen van het thema van hun kunstwerk en hun verbeelding.

Het formaat

Houd in gedachten dat nadat makers hebben besloten welke inhoud en in welk formaat ze willen weergeven als een NFT ze deze zullen moeten converteren naar een geschikt bestandstype, vooral als het nog niet digitaal is. De meeste items worden opgeslagen als portable network graphics (PNG) of graphics interchange format (GIF) bestanden. Teksten zouden doorgaans beschikbaar zijn in portable document format (PDF).

Terwijl muziek waarschijnlijk zou worden opgeslagen als MP3 en video bewaard als MP4.

Hoe maak je een NFT?

De waarde van NFT’s wordt bepaald door hun uniciteit. Er zijn situaties waarin gebruikers meerdere identieke kopieën van hun creaties zouden willen maken. Bijvoorbeeld, als u een verzamelobject verkoopt kunt u verschillende versies aanbieden, sommige exclusiever dan andere. In dit geval moet u beslissen hoeveel identieke kopieën van een bepaalde NFT u opneemt in de blockchain.

De reden hiervoor is dat dit aantal zal worden vastgesteld en uw NFTs immuun worden voor eventuele wijzigingen na hun creatie. Het proces van het creëren van een niet-fungibele token wordt minting genoemd. De term verwijst naar het proces waarbij een digitaal item wordt omgezet in een actief op de blockchain. Vergelijkbaar met hoe metalen munten worden gecreëerd en in omloop worden gebracht worden NFT’s geslagen zodra ze zijn gecreëerd.

Na het proces wordt het digitale item fraudebestendig, veiliger en moeilijker te manipuleren. Omdat het wordt weergegeven als een niet-fungibele token kan het vervolgens worden gekocht en verhandeld en digitaal worden getraceerd wanneer het in de toekomst opnieuw wordt verkocht of verzameld. Met sommige NFT-technologieën kunnen doorlopende commissies worden betaald aan de oorspronkelijke maker wanneer een item waarnaar wordt verwezen van eigenaar verandert.

Stappenplan NFT creëren
Stappenplan NFT creëren

Bij het slaan van een token kunnen makers een royalty clausule programmeren, zodat de latere verkoop van hun digitale item passieve inkomsten voor hen genereert. Als hun werk populair wordt en in waarde stijgt kunnen ze daar geldelijk voordeel uit halen. Het muntslagproces begint wanneer u uw NFT heeft ondertekend en de gaskosten heeft betaald. U zult uw nieuwe NFT op uw profiel kunnen zien nadat de transactie is gevalideerd.

Kies de NFT-marktplaats (NFT apps)

Nadat het digitale item voor een toekomstige NFT klaar is, is het tijd om een NFT-marktplaats te kiezen om het te verkopen.

Het kiezen van een platform is een essentieel onderdeel van het proces van het slaan van NFT’s en de juiste keuze hier hangt af van verschillende factoren, waaronder bepaalde blockchain types, ondersteunde standaarden en formaten, toegankelijkheid en een prijs om een NFT te slaan.

De eerste standaard voor het representeren van niet-fungibele digitale activa op de Ethereum blockchain was ERC-721. De ERC-1155 standaard biedt semi-fungibility. In tegenstelling tot ERC-721, waar de unieke identifier één actief vertegenwoordigt, vertegenwoordigt de unieke identifier van het ERC-1155 token een hele klasse van fungibele activa waarvan de gebruiker een willekeurig aantal kan overdragen aan anderen. Componenten op basis van de ERC-998 norm zijn de templates volgens welke NFT’s ofwel niet-fungibele ofwel fungibele activa kunnen zijn.

Ethereum heeft geen monopolie op NFT’s. De meerderheid van de platforms is echter gebaseerd op Ethereum. Andere niet-Ethereum NFT marktplaatsen behoren tot ecosystemen van blockchains zoals Cosmos, Polkadot, of Binance Smart Chain om er een paar te noemen. Elk van de NFT-marktplaatsen werkt net iets anders en heeft zijn specifieke instructies, alsook voor- en nadelen.

Gecureerd of niet

Sommige NFT’s zijn bijvoorbeeld gecureerd, terwijl andere op selfservice gebaseerd zijn. Het aanmaken van NFT’s op sommige platforms is goedkoper dan op andere, terwijl sommige marktplaatsen geen specifieke bestandsformaten ondersteunen. Sommige platforms zijn gebruiksvriendelijk, terwijl andere een complexe gebruikersinterface (UI) hebben die nieuwe gebruikers zou kunnen intimideren.

Momenteel zijn er tal van NFT-marktplaatsen in de crypto-ruimte. Niet-gecurateerde platformen hebben zich ontpopt als een levensvatbaar alternatief voor de gecurateerde platformen omdat ze gratis toegang bieden aan iedereen. Om NFT’s te uploaden hoeven gebruikers zich alleen maar te registreren en de transactiekosten te betalen om een token te slaan.

OpenSea

OpenSea platformEén niet-gecureerd platform is OpenSea dat gebruikers in staat stelt om NFT’s op te slaan en te verhandelen, er gegevens over te bekijken en statistieken te controleren. OpenSea, opgericht in 2017, bewaart bijna alle cryptokunstverzamelingen, evenals een enorm aantal items van veel populaire blockchain-games. Het platform heeft een vrij gebruiksvriendelijke creatie-interface waarmee gebruikers snel en efficiënt gratis een niet-fungible token kunnen aanmaken.

Rarible

Rarible platformEen andere massamarktplaats is Rarible, een zelfbedieningsplatform dat toevallig met OpenSea verbonden is. Het proces om een NFT te creëren op Rarible is zeer gelijkaardig aan OpenSea, maar de functionaliteit is lichtjes verschillend.

Het aantal formaten is bijvoorbeeld beperkt en de omvang van de kunstwerken is kleiner. Niettemin heeft Rarible veel verkeer en staat het gebruikers toe om tokens te slaan alvorens ze te verkopen. OpenSea, aan de andere kant, handelt het slaan van een token af wanneer het verkocht wordt.

In tegenstelling tot zelfbedieningsplatforms zijn gecureerde platforms selectiever wat makers betreft. Om digitale inhoud te kunnen verkopen op SuperRare of Nifty Gateway moeten makers een aanvraagformulier indienen met strenge selectiecriteria en een lange wachttijd voor de beslissing van de experts.

Maak een portemonnee aan en bezit wat crypto

Crypto walletEen cryptocurrency wallet is een cruciaal onderdeel van elk blockchain-systeem. Volgens de basisprincipes van blockchain hebben gebruikers portemonnees nodig om toegang te krijgen tot verschillende platforms, transacties te ondertekenen en hun tegoeden te beheren.

NFT-marktplaatsen elimineren dus de noodzaak om accountgegevens van gebruikers op te slaan, waardoor het platform veiliger wordt.

Er zijn verschillende crypto wallet applicaties beschikbaar op smartphones om cryptocurrencies te kopen en op te slaan. Velen zijn speciaal ontworpen voor blockchain-nieuwkomers en kunnen hen wegwijs maken in transactiekosten, veiligheid en privacy.

Er zijn tal van crypto wallets en browser extensies voor toegang tot blockchain-gebaseerde applicaties die de klus kunnen klaren. Sommige bieden een verhoogde beveiliging die verder gaat dan een eenvoudig e-mailadres en wachtwoord met een twaalf woorden tellende toegangsprotocolzin.

Voordat u een portemonnee opzet is het belangrijkste om ervoor te zorgen dat deze overeenkomt met de cryptocurrency die wordt gebruikt op het platform dat u van plan bent te gebruiken.

Gaskosten

Wanneer gebruikers een token op de blockchain willen slaan moeten ze een gas fee betalen. Een gas vergoeding verwijst naar een betaling door de gebruiker ter compensatie van de computer energie die nodig is om transacties op de blockchain te verwerken en te valideren. Een gaslimiet is de maximale hoeveelheid gas die een gebruiker bereid is te besteden aan een bepaalde transactie.

De gaskosten schommelen aanzienlijk afhankelijk van de vraag naar het aanmaken van transacties. Het aanmaken van een NFT kan gratis zijn. Het kan echter tussen de $10 en $100 kosten, afhankelijk van de gekozen marktplaats. Gas vergoedingen zijn aanzienlijk goedkoper (gemiddeld) in het weekend wanneer minder mensen transacties doen, wat NFT-enthousiastelingen zal helpen de kosten laag te houden als ze meerdere items slaan.

NFT’s minten

Het slaan van meerdere munten is niet hetzelfde als dubbelslaan, waarbij dezelfde NFT twee keer wordt geslagen. Gebruikers zijn niet beperkt om hetzelfde digitale item dat al geslagen is op een NFT-marktplaats naar een andere marktplaats te brengen, het een tweede keer te slaan en het opnieuw te verkopen als een nieuwe NFT.

Gebruikers moeten rekening houden met alle mogelijke gevolgen voor hun reputatie, zoals het devalueren van de gespecificeerde NFT en elk volgend digitaal item dat de gebruiker wil verkopen, aangezien de geloofwaardigheid van de gebruiker kan worden ondermijnd. Daarom moet dubbelslaan worden voorkomen door een onzichtbare code in het bestand van een digitaal item in te voegen zonder het uiterlijk van het item met het blote oog aanmerkelijk te wijzigen.

Vervolgens kunnen gebruikers de cryptocurrency wallet app downloaden op zowel hun smartphone als personal computer om toegang te krijgen tot NFT-verkoopbonnen, aangezien ze een manier zullen moeten hebben om crypto te ontvangen en om te zetten in traditioneel geld wanneer ze maar willen.

Er zijn twee belangrijke manieren om cryptocurrency om te zetten naar contant geld en het uiteindelijk over te maken naar een bankrekening. Ten eerste kunt u gebruikmaken van derden, zoals crypto beurzen, geldautomaten en bankpassen. De tweede optie is het gebruik van een peer-to-peer (P2P) platform.

Beide methoden zijn eenvoudig en veilig. Het gebruik van een peer-to-peer transactie is echter meestal een snellere en anonieme manier om uw crypto in te wisselen voor cash tegen een vooraf bepaalde koers.

Volg de instructies van het NFT-platform

Elke NFT-marktplaats heeft specifieke instructies die makers moeten volgen om een niet-fungible token te maken.

Ten eerste vraagt de marktplaats gebruikers meestal om een bestand te uploaden dat ze willen omzetten in een NFT met een titel en een korte beschrijving. Idealiter moeten de gebruikers van het NFT platform wat tijd besteden aan het invullen van de details van hun niet-fungibele tokens en ze perfectioneren om verzamelaars aan te trekken en de kans op verkoop van hun creaties te maximaliseren. Na het uploaden van het digitale item moeten ze ook kiezen of ze een enkel token of een collectie willen slaan.

Nog een optie

Ten tweede zijn er twee mogelijke opties voor de verkoop van NFT’s: vaste prijs of veiling. Een vaste prijs verkoop is waar gebruikers een prijs specificeren waartegen ze de NFT willen verkopen. Het is vrij transparant en direct. Veilingen zijn een andere opwindende manier om NFT-creaties te verkopen. Er zijn meestal twee soorten veilingen beschikbaar op verschillende NFT-marktplaatsen.

Het eerste type is een Engelse veiling, wat een oplopende prijsveiling is en het hoogste bod wint aan het eind. Er is ook een vorm van een Engelse veiling die timed auction wordt genoemd, waarbij op elk lot gedurende een bepaalde periode kan worden geboden. En aan het eind van de periode wint de verzamelaar die het hoogste bod heeft uitgebracht en een NFT koopt.

Het tweede type is een Nederlandse veiling, ook wel bekend als dalende-prijsveiling, waarbij de prijs daalt totdat iemand een NFT koopt.

Dan, afhankelijk van de marktplaats gekozen door de gebruikers, zullen zij een initiële prijs moeten instellen voor hun NFT. Sommige marktplaatsen vragen ook om een royalty percentage in te stellen. Dit is het bedrag dat gebruikers zullen ontvangen wanneer toekomstige verzamelaars hun NFT verkopen. Het instellen van een percentage is een evenwichtsoefening, aangezien een hoger percentage je meer geld oplevert per verkoop.

Echter, het zal mensen er ook van weerhouden om je kunst door te verkopen, omdat ze dan minder winst zullen maken voor zichzelf.

Promoten van NFT’s

Promoten NFTMet alles gezegd en gedaan, kunnen gebruikers ervoor kiezen om hun vers geslagen NFT-creatie actief te promoten. De promotie van een NFT zal afhangen van de specifieke NFT’s van een gebruiker.

Er zijn echter een aantal basisprincipes waar makers aandacht aan kunnen besteden, zoals het begrijpen van de koper of het effectief creëren van een promotie strategie.

Een van de meest efficiënte promotie technieken is public relations, wat verwijst naar het ontwikkelen van een positieve reputatie binnen de gemeenschap door het delen van gunstige informatie over u en uw NFT-collectie.

Het kan ook gepromoot worden door online reclame, inclusief publicaties in niche kranten en optredens op crypto podcasts, evenals promotie via sociale media.

Als NFT makers op zoek zijn naar de grootste verzamelaars zou het logisch zijn om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken en het gebruik van sociale media zou een heel eind kunnen komen, aangezien gebruikers de links naar hun digitale items kunnen delen via hun en de sociale media van de NFT-marktplaats.

Gevestigde kanalen

Twitter, Telegram en Discord zijn reeds gevestigde communicatiekanalen voor de crypto gemeenschap waar gebruikers persoonlijke accounts kunnen aanmaken om hun NFT’s te promoten, een reputatie op te bouwen en de algemene bekendheid te verbeteren. Bijgevolg kunnen zij sommige beïnvloeders en artiesten ontmoeten om mee samen te werken of journalisten van populaire verkooppunten die bereid zijn om over zichzelf en hun NFT-collectie te schrijven.

Voor NFT-makers kan het groeien van een loyale gemeenschap van vitaal belang zijn voor de promotie, aangezien deze mensen hen voortdurend zullen steunen, het woord over hen zullen verspreiden, in hen zullen investeren en hun NFT-creaties gewillig zullen kopen.

Meer over dit onderwerp

Lees hier ons artikel over ‘NFT wallets‘ en hier ons artikel over ‘welke NFT kopen‘.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀20 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo

20 euro gratis bij de grootste Exchange van Nederland

Actie tot en met 31 maart, registreer via onderstaande link en ontvang 20 euro na een succesvolle registratie!