Search
Close this search box.

De Trans-Mongolië Express | Rusland, Mongolië en China

TRANS-MONGOLIË EXPRESS

Vandaag is het zover, de reis gaat beginnen! De Trans-Mongolië express is een treinreis van Moskou naar Beijing. De reis is 6000 km, gaat door 7 tijdzones en kun je zonder stops in 6 dagen doen. Mijn reis begint in St. Petersburg (Rusland), daarna ga ik naar Moskou, dan Irkutsk, Ulaanbaatar (Mongolië) en ik eindig in Beijing (China). Mijn reis is 7000 km en duurt 20 dagen. Ik heb een groot deel van de reis geboekt bij Tiara Tours. Nu, 9 maanden na de eerste offerte, mag ik dan eindelijk op weg!

Trans-Mongolië Express – Rusland

De Trans-Mongolië Express

Dag 1 – St. Petersburg

Vanuit Nederland is het 2 uur en een kwartier vliegen naar St. Petersburg. Op het vliegveld stond netjes een meneertje met een bordje ‘Tiara tours’ op me te wachten. Blijkbaar hadden we haast! Het meneertje liep zo snel, dat ik sommige stukjes een beetje moest rennen. Na een paar minuten moest ik ergens blijven wachten en hij ging de auto halen. Gelukkig maar, want ik was een beetje buiten adem.. Ik denk niet dat hij er rekening mee had gehouden dat ik korte pootjes heb + 12 kg op m’n rug + 6 kg handbagage.. Hij reed de auto voor en hielp me met mijn backpack. Het meneertje heeft me 45 minuten later netjes afgezet bij Hotel Nevsky Aster.

Op verkenning

Na het inchecken heb ik meteen m’n spullen gedropt en ben ik de straat op gegaan. Ik was op zoek naar een supermarkt voor wat water, maar kwam onderweg zoveel leuke dingetjes tegen, dat ik de supermarkt al gauw vergeten was. Op de hoek van de straat van het hotel speelde een bandje, iets verderop was een kleine boekenmarkt, nog iets verder een souvenirsmarktje en daarachter plotseling de beroemde Kerk van de Verlosser op het Bloed.

St. Petersburg kerk
St. Petersburg Kerk

Het was ondertussen al bijna half 8 in de avond en ik was een beetje hongering. Voor nog geen 10 euro heb ik een heerlijk pannetje met kip, groente en rijst gehad en als toetje crème brulee met merengue, kersenjam en koekkruimels.

Dag 2 – St. Petersburg

Hermitage

Na het ontbijt meteen op pad gegaan, de andere richting op dan gister. Ik kwam uit bij het Hermitage. Volgens Google is dit een van de grootste en omvangrijkste kunst- en cultuurhistorische musea in de wereld en deze is op maandag dicht.. Later kwam ik er achter dat dit paleis een cadeau was van tsaar Peter de Grote aan Catharina de Grote was, zodat zij haar kunstcollectie een plekje kon geven. Het paleis is nu groen, maar de originele kleur is roze.

Free walking tour

Om 11 uur zag ik een meisje met een bordje ‘free walking tour’ en heb ik me bij de groep aangesloten. De tour begon bij de Bronze Horseman, daarna liepen we naar St. Isaac’s Cathedral, naar Peter and Paul Fortress waar er al 300 jaar elke dag om 12 uur een kanon wordt afgeschoten, door naar de Hermitage. Toen liepen we via een gebouw een steegje in, hier kwamen we uit op een binnenplaats met een koffiehuisje en bloemenwinkel en toen stonden we opeens in de straat van mijn hotel! We gingen via de Kerk van de Verlosser op het Bloed terug naar de hoofdstraat Nevsky Prospect. De tourguide vertelde over de geschiedenis van Rusland, St. Petersburg en de gebouwen waar we langs kwamen en ze gaf tips over restaurants en bezienswaardigheden, erg leuk.

Ondertussen was het weer volledig omgeslagen en ben ik zonder jas verder gegaan. Ik heb een kaartje gekocht voor de City Sightseeing boot en ben lekker 2 uurtjes gaan chillen.

St. Isaac’s Cathedral

Na 2 uur op het water, moest ik van de boot af en ben ik terug gegaan naar St. Isaac’s Cathedral. De tourguide vertelde dat je boven op de kathedraal het mooiste uitzicht had over heel St. Petersburg. Wat ze er niet bij gezegd had was dat je daarvoor wel 262 traptreden naar boven moest lopen.. Ik was om kwart over 5 bij de kathedraal en hij ging om 6 uur dicht, dus ik moest nog snel die trappen op ook! Maar eenmaal boven was ik die trappen vergeten, want het uitzicht was geweldig! 360 graden uitzicht over heel St. Petersburg, het was het zeker waard.

Dag 3 – St. Petersburg

Na het ontbijt heb ik m’n spullen bij elkaar gezocht, uitgecheckt en ben ik gaan wandelen. Na een half uurtje zag ik torentjes met de sterretjes, daar wilde ik heen! Ik zag de torentjes een hele tijd, maar ze kwamen niet echt dichterbij… op een gegeven moment waren ze zelfs een tijdje weg. Maar na een tijdje zag ik ze weer! Ik was er ook wel klaar mee, maar ik had dat hele stuk al gelopen en wou niet dat ik het voor niets had gelopen. Ik draaide een straat in en daar voor mij was mijn beloning, de kerk met de sterretjes op de torentjes! Er was verder niet echt wat, dus ik ben maar weer door gegaan.

Er zijn hier 3 straten die allemaal op 1 punt uitkomen. Kan niet missen zou je denken, mooi wel. Ik was volledig de verkeerde straat in gelopen met het idee dat ik gewoon goed ging, tot ik bij een kerk kwam die niet op mijn kaartje stond. Daar heb ik het maar even gevraagd. Kon niet missen volgens die jongen, dus weer verder gelopen.

Hop-on hop-off bus

Toen ik de hop-on hop-off bus gevonden had, ben ik naar de Summer Gardens gegaan. Helaas was dat dicht. Dus doorgelopen naar de kerk die ik nog van binnen wou zien. De hele kerk is van binnen bekleed met mozaïek, dat met de hand geplaatst is, erg mooi!

Ik wou er bij mijn stop uit, maar dan moest ik nog 5 minuten lopen, en daar had ik geen zin in, dus ik heb het rondje met de bus nog een keer gedaan. Toen ik bijna bij mijn stop was (vanaf de andere kant) moest ik overstappen ik een andere bus. Niet op gelet welke en ben gewoon gaan zitten. Deze bus ging volledig de andere kant op! Maar ik had nog wat tijd over, dus ik ben maar gewoon blijven zitten. Ik heb een uurtje uit het raam gekeken en geluisterd naar wat de tourguide te vertellen had. Ik kreeg een dekentje omdat het wat kouder was en heb me prima vermaakt. Toen overgestapt naar de goede bus en bij mijn stop eruit gegaan om wat te eten. Om half 10 wordt ik opgehaald voor de trein naar Moskou!

Dag 3/4 – Nachttrein St. Petersburg naar Moskou

Trans-Mongolië express - Nachttrein naar Moskou
Trans-Mongolië express – Nachttrein naar Moskou

Ik slaap in een klein kamertje, net groot genoeg om je kont te kunnen keren, met 2 stapelbedden. Ik heb 2 Russische roommates en 1 ervan spreekt een klein beetje Engels. Hij heeft al aangegeven dat de Rus die geen Engels kan, wel heel hard kan snurken. Als antwoord daarop heb ik ze m’n oordopjes  laten zien.

De niet-Engels sprekende Rus kon inderdaad goed snurken en de trein zelf maakte veel lawaai over de rails. De trein schudde ook heel erg, het was net turbulentie. Om kwart over 6 werd er op de deur geklopt en iets geschreeuwd in het Russisch, ik denk om te vertellen dat we er met een half uurtje uit de trein moesten.

Dag 4 – Moskou

Op het perron stond er weer iemand met een bordje Tiara Tours te wachten, Peter. Peter was niet zo spraakzaam, misschien had hij een ochtendhumeur. Hij heeft me in 20 minuutjes netjes bij Hotel Maxima afgezet. Helaas kon ik nog niet inchecken in het hotel. Ik had ook niet anders verwacht, aangezien het nog geen 8 uur in de morgen is!

Ik ben met de metro naar het centrum gegaan en heb eerst een stukje gewandeld langs het Kremlin en de Alexander Gardens. Toen weer verder met de hop-on hop-off bus.

Lunch

Na anderhalf uur in de bus zag ik een straatje met eettentjes. Hier ben ik er uit gegaan en heb ik wat gegeten. Het is misschien een Russisch iets, maar ik moest van de kaart 1 drankje en 2 lunchgerechten bestellen. Ik had gekozen voor een cappuccino en een caesar salade en daar moest dus nog wat bij. Ik zag een taartje staan onderaan de kaart, niet zo duur, dus ik vraag wat het is. Een licht cakeje werd me verteld. Wat denk je? Een soort van churro met een laagje chocola gevuld met chocola! Het was veel te veel, maar ontzettend lekker.

Loop ik de bus in, ga ik naar boven om een plekje te zoeken, loopt er een vrouw achter me. Ik ga zitten bij het raam, gaat ze naast me zitten. Er zijn nog 2 stoelen vrij voor mij, links daarvan nog 2, achter me nog 2. Waarom?? Ze zit ook nog eens heel breed waardoor ik zowat in het raam zit..

Saint Basil’s Cathedral

Na een tijdje ben ik eruit gegaan want ik wou nog even bij het Kremlin en Saint Basil’s Cathedral kijken. De kathedraal ben ik ook nog even in geweest. In de kathedraal was een mannenkoortje aan het zingen, dat gaf een erg mooi effect.

Dag 5 – Moskou

Metrostations

Er zijn hier een aantal hele mooie metrostations, waar ik wel even een kijkje wilde nemen. Ik had een app gedownload die je de snelste weg laat zien van het ene metrostation naar het ander en als je het eenmaal doorhebt is het makkelijk! Ik ben denk ik op een stuk of 8 stations uitgestapt en de meeste daarvan waren inderdaad erg mooi.

Free walking tour

Om half 11 was er een free walking tour vanaf de Kremlin, daar heb ik me bij aangesloten. Uiteraard werd er verteld over de Kremlin en Saint Basils Cathedral, en daarna zijn we over een brug gelopen door the GUM, een winkelcentrum met alleen maar dure merken als Chanel.

Christus-Verlossers kathedraal

Ik heb de hop-on hop-of bus gepakt en ben naar de Christus-Verlossers kathedraal gegaan. Hier heb ik een ticket gekocht, blijkt dat je gewoon naar binnen mag zonder te betalen. Mijn ticket was voor het uitzicht! Maar daar moest ik wel wat voor doen, bijna 300 traptreden. Het uitzicht was het zeker waard!

Dag 6 t/m 10 – Van Moskou naar Irkutsk

Treinverhalen vanuit de Trans-Mongolië Express, ik schreef hier een aparte blog over. Een blog waarin ik je echt even meeneem op de treinreis zelf, hoe het eruit ziet en wat voor een soort mensen je allemaal leert kennen. Deze blog zal binnenkort online verschijnen!

Dag 11 – Listvianka

Ik werd naar Sinilga guesthouse gebracht. Het is een mooi huis met 4 kamers en een gedeelde badkamer. Van die badkamer heb ik eerst maar eens gebruik gemaakt! Heerlijk zeg na 4 dagen niet douchen.

Mijn nieuwe Russisch sprekende BFF Christina uit Duitsland ging 2 dagen met mij mee op pad.

KOUD!!

Het is hier zo ontzettend koud, we hebben eerst dikke sokken gekocht en zo’n hoofdband om je oren warm te houden. Het is 8 graden, niet normaal koud! Dit hadden ze niet gezegd van tevoren en hier had ik ook geen rekening mee gehouden. Mocht je de Trans-Mongolië express aan het plannen zijn, zorg ook voor wat warme kleding. Toen we een beetje warmer gekleed waren, hebben we het beroemde omul visje gekocht en in het naastgelegen cafeetje lekker opgegeten met een glaasje cider erbij.

Dag 12 – Listvianka

Baikal-trekking

Vroeg in de ochtend werden Christina en ik opgehaald voor onze Baikal-trekking. We werden met een gids in het bos afgezet en vanuit daar moesten we eerst bijna een uur omhoog. Het was niet echt klimmen, maar je voelde het wel in je benen en aan je ademhaling. Het was 4 graden en het regende, maar daar merkte je niets van hoor! Toen we halverwege waren begonnen we wat sneeuw te zien en het werd steeds witter en kouder.

Naar beneden

Op de top zaten we op 600 meter hoogte. Maar wie omhoog gaat, moet ook weer naar beneden. Het was heel glad door de sneeuw en de regen. Ik ben 2 keer gevallen, 1 keer viel het wel mee en de 2e keer best hard, op m’n kont en die was de rest van de trekking nat en heel koud. Na 3 kwartier voorzichtig naar beneden kwamen we waarvoor we de trekking deden, het Baikal meer. Het Baikal meer is het grootste en diepste zoetwatermeer van de wereld. Het is 1642 meter diep en ongeveer zo groot als België. Het was erg mooi, maar we waren er nog lang niet.

Bolshie Kottie

We hebben in totaal 22,5 km gelopen, van kwart over 9 tot kwart over 3. De rest van de trekking was langs het Baikal meer en voornamelijk vlak. Onderweg zijn we gestopt voor de lunch, maar het was zo koud dat we misschien maar 10 minuten hebben gezeten. De trekking eindigde in het dorpje Bolshie Kottie en we zouden met een grote speedboot naar Irkutsk gebracht worden. Maar helaas kwam de boot niet, het weer leek te slecht. Bolshie Kottie is alleen per boot, voet of jeep bereikbaar. Er moest dus een andere oplossing verzonnen worden voor ons. Na 2 uur heeft een andere, hele kleine boot ons opgehaald en in een half uur naar Listvianka gevaren.

Vanuit Listvianka zijn Christina en ik naar Irkutsk gebracht met een busje en hebben we nog even samen wat gegeten. Vanaf hier gaan we allebei weer onze eigen weg. Ik vervolg mijn reis in de Trans-Mongolië express.

Dag 12 – Irkutsk

Green line

Er is hier een green line door de stad die je kunt volgen, dan zie je in 2 á 3 uur alle hoogtepunten van de stad. Ik ben begonnen bij het punt dat het dichtst bij mijn homestay is. Ik kwam er later achter dat de green line ook echt een groene lijn is die door de stad loopt, een echte geverfde groene lijn op de stoep.

Wooden section

De groene lijn ging naar de wooden section, een gedeelte van de stad waar alle gebouwen van hout zijn. Hier heb ik bij de travellers coffee even een raspberry latte en een napoleon cake gehad. De napoleon cake is een Russische laagjescake met pudding, die ik natuurlijk even moest proeven! Daarna ging de groene lijn door de wooden section richting een winkelcentrum. Ik moest echt even wat warme kleren hebben, want het is hier zo ontzettend koud. Ik heb mijn warmste broek aan en de wind gaat er gewoon doorheen. Op de kaart stond een h&m aangegeven in dit winkelcentrum, hier heb ik een legging voor onder mijn broek en een shirt met lange mouwen gekocht.

Het is mijn laatste avond in Rusland en ik moet mn laatste geld opmaken (nog 650 roebel, iets meer dan 8 euro), dus ik wil lekker en uitgebreid eten en dat kan hier prima voor 8 euro.

Trans-Mongolië Express – Mongolie

Dag 13 – Trein naar Ulaanbaatar

Zo, ik zit weer in de trein. Op naar het volgende hoofdstuk in de Trans-Mongolië express! Deze trein is heel luxe. Er is een tv en ik heb m’n eigen stopcontact.

Vertraging

Om kwart over 10 was er een stop voor 2 minuten, maar rond 5 over 10 stopten we opeens. 5 uur later is de trein nog geen centimeter vooruit gegaan. Er is op de andere rails een trein omgevallen, precies na de tunnel. Het was een goederentrein, waarvan zeker 6 wagons zijn omgevallen. We hadden tijdens het wachten een uitzicht van een aantal bomen aan beide kanten, nog geen 2 minuten nadat we gingen rijden hadden we uitzicht over het Baikal meer, geweldig!

Bij de volgende stop kwam er een Aziaat (uit Korea denk ik?) bij mij in de cabine. De Aziaat is al een tijdje aan het eten en hij maakt er zo veel geluid bij, niet oké. Hij heeft een grote bak met noodles, hopen dat ie die gauw op heeft.

Paspoortcontrole Rusland – Trans-Mongolië Express

Om 00.10 werd de trein stilgezet voor de paspoortcontrole in Rusland. Om 2 uur zijn ze in onze wagon begonnen met de paspoortcontrole. Het is dus nu 22 september 2.20 uur. We zouden hier eigenlijk de 21e rond 20 uur zijn. Nu hebben 3 mensen in deze wagon een verlopen visum. Ze hebben een visum aangevraagd tot de 21e, want dat is wat er op je treintickets staat. Maar we hebben vertraging door die omgevallen andere trein van vanochtend. De 3 mensen worden op dit moment niet in Mongolië toegelaten. Ze moeten nu of 1000 roebel (12 euro) betalen voor een nieuw visum, of ze blijven in Rusland en vechten het aan.

Dag 14 – Ulaanbaatar

In Ulaanbaatar had ik maar een paar uurtjes (en nog minder door de vertraging van de trein), dus ik ben maar weer gewoon gaan wandelen. Ulaanbaatar heeft een autovrije dag vandaag.

Trans-Mongolië Express – China

Dag 15 – Trein naar Beijing

Het landschap van Mongolië is trouwens bijna niet veranderd sinds ik hier ben en is precies hoe ik me had voorstelt, alleen een beetje mooier in het echt.

Paspoortcontrole Mongolië – Trans-Mongolië Express

Eerst is er een stop van bijna 2 uur voor de paspoortcontrole van Mongolië en daarna is de paspoort- en bagagecontrole van China, waarbij het onderstel van de trein gewisseld wordt.

Het apparaat waarmee ze de paspoorten checken, pakte die van mij niet. Nadat ik vingerafdrukken en foto’s heb laten maken, mocht ik verder. Ook bij de bagagecontrole was ik iets lastig, omdat ik bananen en appels bij me heb. Ik had de conducteur nog zo gevraagd of het een probleem was.

Verwisselen onderstel trein

Het wachten is op het verwisselen van het onderstel van de trein, omdat de rails van China anders zijn dan die van Mongolië. Ik vraag me af waarom we niet gewoon in een andere trein gaan, maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Om half 1 mochten we gelukkig weer in de trein en ik ben eigenlijk meteen gaan slapen. Om kwart over 8 werd ik wakker, het was nog donker. Ik had er verder niet over nagedacht en doe m’n ogen weer dicht. Ik zie achter m’n oogleden dat het opeens heel fel wordt. Reden we net door een tunnel, vandaar dat het nog donker was om kwart over 8.

Landschap China

Het landschap in China is zo anders dan in Rusland en Mongolië. Hier zijn wat bergen, bomen, de grond lijkt een beetje dor en de lucht is blauw. De trein rijdt nu door de bergen, door tunnels, langs ravijnen, met kleine riviertjes en af en toe wat huizen.

Dag 16 t/m 19 – Beijing

In Beijing is zo veel te zien en te doen dat ik daar een aparte blog voor heb geschreven. Lees de blog: Beijing Tips, dagtours & bezienswaardigheden. In de blog over Beijing komen verschillende bezienswaardigheden en tips voorbij, waaronder een dagtour naar de Chinese muur en een fietstocht door Beijing.

Dag 20 – Einde van de Trans-Mongolië express

Terug naar huis

Het einde van de Trans-Mongolië Express is in zicht. Op het vliegveld en nog 3 yen en 150 roebel over. Ik heb een verse jus gekocht en 2 bussen Pringles, meer was er niet te vinden onder de 60 yen. Er wordt omgeroepen dat er vluchten vertraagd zijn door het weer hier. Als ik naar buiten kijk zie ik mist, maar meer eigenlijk niet. We wachten af.

In het vliegtuig

Schrik me net een ongeluk. Ik zat op de wc in het vliegtuig, trekt ie zichzelf door! Die had ik niet aan zien komen. Ook de wc-bril gaat vanzelf naar beneden. Ik heb een tv scherm met heel veel films erop, kan muziek luisteren, spelletjes spelen, ideaal. Nog 2 uur en 3 kwartier. Ik heb 3 films, een aflevering van een serie en het een en ander aan eten gekregen, best lekker voor vliegtuigvoedsel. Ik ga nu even Sneeuwwitje kijken, de tekenfilm, tegen de tijd dat die is afgelopen zullen we wel gaan landen!