Search
Close this search box.

Taman Negara – Leuke dagtour vanuit Kuala Lumpur

Taman Negara

Op voorhand veel pro’s en contra’s over de Taman Negara gehoord. Wij zijn heel blij dat we er naartoe gegaan zijn en nemen mooie herinneringen mee naar huis! Vaak hangen die herinneringen vast aan mensen en activiteiten. Je hebt dus meer kans op slagen als je vooraf wat opzoekwerk verricht.

Boottochtje Taman Negara via Han Travel, please!

Gaan we met de boot of met de bus? De ene noemt de boottocht magisch, de andere vindt er niks aan. Wij behoorden tot die eerste categorie en waren achteraf zo blij dat we met de boot heen gekomen zijn! Wij zijn geen echte backpackers en reizen met koffers. Zouden die wel mee op de boot kunnen? Wel ja, die konden zonder probleem mee op de boot.

Vanuit Kuala Lumpur moesten we vroeg uit de veren om het eerste deel naar de Taman Negara per bus af te leggen. We bestelden plaatsjes via Han Travel en dat was prima geregeld. We waren meer dan op tijd aan de plaats waar onze bus zou vertrekken. Nog even geld uit de muur gehaald want komende drie dagen geen pinautomaat.

Ochtend programma boottocht Taman Negara

Om 8.30 uur vertrokken met de bus, om 11.30 uur zijn we aangekomen aan de geïmproviseerde haven waar er twee rivieren samenkomen. Hier moesten we een (spotgoedkope) vergunning kopen om de Taman Negara binnen te mogen. Dit is dan je paspoort voor de komende drie dagen. Hou het altijd bij je, want ze controleren het (ook op wandelingen onderweg hebben we ondervonden). Als je het niet bij je hebt, zou het je een hoge boete opleveren, werd ons gezegd.

Voor we op de longboat gingen was er nog tijd voor toilet en lunch.

Middag programma boottocht Taman Negara

Om 13.30 uur mochten we inschepen voor een mooie riviertocht langs de Tembeling rivier. De tocht zou 3 uur duren, maar duurde in werkelijkheid maar 2 uur, omdat de rivier goed bevaarbaar was. Onderweg kan je je ogen uitkijken. Mooie natuur, plaatselijke bewoners, een aapje in de bomen, een kudde waterbuffels die lekker pootjebaden in de rivier.

Wij zouden de boottocht zo opnieuw boeken. Wij zaten vrij comfortabel en die 2 uur waren zo om!

Een warm welkom bij Naura Roomstay

Wij huren een kamer bij Luca van Naura Roomstay. Basic maar alles aanwezig.  Warme douche met druk. Airco op kamer. Netjes. Goede bedden. Last but not least: hele vriendelijk eigenaar en tophost Ismail. Zij zorgden er echt voor dat we ons welkom voelden, vertelden ons allerlei interessante weetjes en brachten ons naar waar we wilden. Naura Roomstay ligt iets uit het dorp, maar wat ons betreft is dat geen nadeel.

Via Ismail boekten we een aantal uitstappen aan een goede prijs.

Jungle Nightwalk – Emma verlegt haar grenzen

Mijn jongste dochter is geen fan van kriebelbeestjes. Geen wonder dus dat ze zei “ik ga niet mee” wanneer we haar vertelden dat we een jungle nightwalk gingen doen. Omdat wij toch vinden dat je grenzen opzoeken tof kan zijn en omdat ik geruststellende verhalen gelezen had, pushten we haar een beetje en zei ze uiteindelijk ja.

’s Nachts in de jungle lopen geeft toch wel een bijzonder gevoel, al werd er wat afbreuk aan gedaan door de vele andere groepen die ook de jungle nightwalk deden.’s Nachts zie en hoor je de jungle tot leven komen. Een zaklamp is onmisbaar. Onderweg hebben we veel gezien: grote pinnen, schorpioenen, wandelende takken, motten, vogels, duizendpoten (gelukkig moesten we geen handjes schudden), honderdpoten, niet wandelende takken,…  De gids weet goed waar hij moet zoeken. De dieren zelf spotten is vrij moeilijk, je hebt de gids echt wel nodig om ze aan te duiden. De weetjes die hij erbij vertelt, zijn een surplus!

Afbeelding met neteldieren, donker

Automatisch gegenereerde beschrijving

Emma heeft het overleefd en vond het achteraf gezien buiten eng ook wel spannend en leuk.

Taman Negara – Tahan Rivier

We krijgen niet genoeg van boottochtjes

Na een lekker lokaal ontbijtje bij onze roomstay hebben we een privéboot genomen met twee begeleiders om een zeer leuke boottocht te doen op de Tahan rivier. Het leuke aan een privéboottocht is dat je aan de begeleider kan vragen wat je wil en je alles op jouw tempo kan doen. We moesten stroomopwaarts heen varen en omdat rivier niet hoog staat, was dit soms een kleine uitdaging voor onze twee schippers. Maar ze deden het schitterend, het was grappig om zien.

We hadden een aantal bestemmingen te doen. Plots stopte de boot en werden we richting oever gebracht.  Daar op twee meter van ons een grote python. Deze lag daar al drie dagen te slapen.  Als slangen hebben gegeten, blijven ze soms dagenlang gewoon liggen op dezelfde plaats omdat ze dan even verder kunnen. Magisch om zo’n dier van zo dichtbij te zien. Ik was toch wel dankbaar dat het dier sliep…

Even later meerden we aan een steigertje aan en mochten we de ‘big tree’ bezoeken. Een mastodont van een boom! Boomknuffelen krijgt hier een andere dimensie!

Big Tree

Kelah Fish Sanctuary

Volgende bestemming was het Kelah fish sanctuary. Hier kan je info vinden over de Kelah-vis, die hier heel veel voorkomt.  Deze vissen kunnen wel 250 cm lang worden. De meisjes mochten visvoer in de rivier gooien en de vissen kwamen dan in grote aantallen naar de oppervlakte. Wauw!

Lata Berkoh waterval

Onze eindbestemming was de waterval Lata Berkoh. We moesten nog een half uurtje stappen naar de waterval, door de jungle, dus dat was ook weer fijn. We wisten via Luca en Ismail dat de waterval niet zo groot zou zijn. Het was inderdaad zo dat niet de waterval het hoogtepunt van de trip was, maar de trip op zich: genieten van de jungle en al zijn facetten.

Zwemmeb bij Lubok Simpon

Nadien zijn we nog even gaan zwemmen bij Lubok Simpon, een klein strandje aan de rivier, waar je goed bij het water kan. Onderweg van en naar dit idyllisch zwemplekje, hebben we nog varanen, spinnen, aapjes en een duizendpoot gezien.  Naast en op het water, is het zalig vertoeven. In de jungle is het warm en vochtig en kan je je T-shirt uitwringen. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Trekking Bukit Teresek – Saunaatje doen?

Wandelen in de jungle is zweteriger dan in eender welke sauna. Toch ging ons dat er niet van weerhouden om een trekking te doen naar de Bukit Teresek. Deze hike van 1,7 kilometer loopt deels over trappen, deels over de grond. Onderweg kom je op uitzichtpunten en geniet je van het uitzicht op Gunung Tahan. Wij deden deze hike op eigen houtje en dat is goed te doen. Wil je graag meer uitleg over de fauna en flora, dan kan je een gids inhuren.

Op een bepaald moment hoorden we een vogel zingen en dat leek op de sound van de mockingjay. En hoppa, onze verbeelding sloeg op hol. We zagen grote vliegende insecten, die in onze verbeelding dan tracker jackers waren uit The Hungergames. We zaten in onze eigen arena.

We kozen ervoor om de weg terug niet via de trappen, maar door de jungle te lopen. Dit pad staat ook goed aangegeven en je kan maps.me gebruiken als back-up. Omdat er maar weinig mensen dit pad namen, zagen we meer dieren en was de beleving des te leuker. Soms moest je je aan touwen omhoog trekken en naar beneden laten zakken, wat het voor de meisjes veel leuker maakte. Het paadje eindigt aan Lubok Simpon, waar je dan nog eens een verfrissende plons kan nemen.

Bij de ingang van Taman Negara kun je om een plattegrond vragen, waar diverse routes op staan aangeven.
De Canopy Walk was bij ons jammer genoeg gesloten voor onderhoud, anders is dat uiteraard ook zeker een aanrader om te doen.

Meer Maleisië?

Van Kuala Lumpur tot Singapore, van Eiland hoppen tot diepe jungles diep verborgen op Borneo. We hebben inmiddels al aardig wat bestemmingen mogen bewonderen in dit prachtige land. Meer lezen over Maleisië? Check dan onze Maleisië pagina!