De coronacrisis heeft een enorme impact op onze samenleving gehad, en heeft dat nog steeds. We horen allemaal wilde verhalen over teruglopende cijfers, faillissementen en bijvoorbeeld over het redden van KLM. Schiphol, een belangrijke speler in de Nederlandse economie, merkt de gevolgen van de coronacrisis als geen ander. In dit blog vertellen we over de impact welke het coronavirus heeft op Schiphol. In de blog lees je meer over de teruglopende cijfers, de genomen maatregelen maar ook over de verschillende parkeerterreinen, welke nog geopend of gesloten zijn in tijdens de coronacrisis.
Airport parkeert vliegtuigen
Voor het eerst in jaren zijn de parkeerplaatsen bij Schiphol nagenoeg leeg. Vanwege de coronacrisis is het aantal vliegbewegingen drastisch gedaald. Het parkeren is nu voorbehouden aan de vliegtuigen. Luchtvaartmaatschappijen zijn hard op zoek naar parkeerruimte voor hun vliegtuigen.
Vlieg parking
Tijdelijke opslag van vliegtuigen is in de coronacrisis een probleem voor de internationale luchtvaart. Maatschappijen stoppen tijdelijk met alle of veel vluchten en moeten hun vliegtuigen ergens zien onder te brengen. Op Schiphol staan veel vliegtuigen geparkeerd van diverse maatschappijen met Schiphol als thuisbasis. Er is ruimte voor 200 vliegtuigen, inclusief Schiphol-Oost. Inmiddels wordt al uitgeweken naar de stille luchthavens van Eelde en Twente.
Kern-Schiphol
Het afbouwen van het aantal reizigers is de nieuwe realiteit. De meeste vluchten die nog gedaan worden betreffen transporten van onder andere medische artikelen en terugkerende reizigers. Vanaf begin april heeft Schiphol besloten om over te schakelen naar Kern-Schiphol. Dit betekent sluiting van diverse pieren en terminals. De verwachting is dat dit nog tot eind juni gaat duren.
Schiphol in Cijfers
Dit betekent dus een stille luchthaven. Een vergelijking met een jaar geleden: destijds verwerkte de luchthaven gemiddeld 193.000 passagiers per dag. Eind maart waren het er nog maar 34.000 per dag: 12.000 gingen weg, 8.000 kwamen aan en 14.000 stapten over. In plaats van de 1.400 vluchten die vorig jaar dagelijks startten en landden, waren het er dit jaar 315. Schiphol zelf heeft 2.500 mensen in dienst, maar inclusief alle andere bedrijven gaat het om bijna 70.000 banen. Het grotendeels stil leggen van Schiphol heeft dus een enorme maatschappelijke impact.
Repatriëren en controles
Passagiers die op Schiphol arriveren worden niet gecontroleerd op het coronavirus. Op luchthavens elders gebeurt dat wel, bijvoorbeeld door de temperatuur te meten. Nederland heeft vluchten uit zes landen met een hoog risico verboden: China, Zuid-Korea, Iran en Italië sinds 13 maart, Spanje sinds 21 maart, Oostenrijk sinds 23 maart. Daarnaast geldt een Europees inreisverbod voor mensen van buiten Europa, sinds 19 maart. Repatriëringsvluchten zijn uitgezonderd. De bestaande bedrijvigheid op Schiphol wordt veroorzaakt door de repatriëring. Tienduizenden Nederlanders zijn overvallen door gesloten grenzen en het zal naar verwachting nog weken duren voordat de laatste Nederlanders kunnen terugkeren.
Tot nu toe is het aantal aparte repatriëringsvluchten nog beperkt. Transavia, inmiddels gestopt met vliegen, heeft mensen opgehaald in Marokko. KLM is enkele keren naar Suriname geweest, en begint nu eind Mei de draad weer op te pakken en te vliegen naar een 10-tal steden. Na inventarisatie door de alarmcentrales van verzekeraars blijkt dat buiten Europa zo’n 20 à 30.000 mensen nog steeds wachten op een terugreis.
Parkeren op Schiphol
De verwachting is dat het voorlopig rustig blijft op de parkeerterreinen van Schiphol. In verband met het coronavirus kun je bij Schiphol Parking de gedane parkeerreservering met een inrijdatum tot en met 31 mei 2020 gratis wijzigen en annuleren. De P4 Basic Parking, P3 Terrein en P3 garage en de Terminal Valet Parking zijn gesloten. Schiphol lang parkeren is nog mogelijk op P1.