Als ik terugkijk op mijn rondreis door Jordanië besef ik me maar weer eens hoe prachtig het land eigenlijk is, maar ook hoeveel geluk ik heb gehad… Ik ging ongepland op eigen houtje – dus zonder enige voorbereiding – ultra last minute naar Jordanië omdat het maar bleef regenen in Riga. In Riga ging ik het vliegveld nog snel even Googlen of een drone wel legaal is in Jordanië. Na één Google zoekopdracht had ik antwoord: het is ‘legaal’ dus ik boekte mijn vlucht. Ik regelde bij aankomst in Jordanië op het vliegveld een huurauto en ik ging met mijn drone op pad om de mooiste plekjes van het land goed in beeld te brengen. So far so good!
Nederlander met drone in Egypte zat in de gevangenis
Maar kennen jullie het verhaal van de Nederlander die onlangs wekenlang in Egypte in de gevangenis zat omdat hij zijn drone liet opstijgen op het Tahrir-plein in Caïro? Het scheelde niet veel of mij was hetzelfde overkomen… Voor ons Nederlanders lijkt het vliegen met een drone onschuldig, maar in veel landen worden drones gezien als vliegtuigen (bijvoorbeeld Thailand) of nog erger, een bedreiging voor de overheid en angst voor mogelijk terrorisme. Dit is vooral in het Midden-Oosten een dingetje, zo kwam ik achter.
Drones in Jordanië, de CARC en de douane
De Jordaanse Douane (en ik) in paniek
Nadat ik ruim een week ongestoord met de drone had rondgevlogen in de woestijn van Jordanië (en rekening hield door niet te vliegen in steden of Petra, etc.), kwam ik aan het einde van mijn reis weer aan bij de Douane op het vliegveld om het land te verlaten. Mijn drone ging door de scanner en jawel, ik werd eruit gepikt. De beste man van de Douane reageerde nogal geschokt en haalde meteen een paar extra mannetjes erbij. ‘”Camera! Camera!”, riep hij. Opeens kreeg ik het een beetje warm. Wat is er aan de hand?
In het gebrekkig Engels kreeg ik ineens een heel vragenvuur naar mijn hoofd geslingerd. “This, camera yes!?” Ik probeerde hem gerust te stellen dat het een heel klein cameraatje is (ook al filmt het in 4K, weet hij veel…). Maar ook dat ging van kwaad tot erger. Ik moest mijn paspoort inleveren en werd het hokje van de Douane in geleid. Zes mannen om me heen, allemaal gebrabbel in het Arabisch en lichte paniek bij hen, dus ook bij mij. What the fuck is er aan de hand?
Chris de drone terrorist
You!! terrorist??? Why Camera?? What you do!!
Zei iemand op een niet-zo-vriendelijke toon tegen mij. Niet iets wat je graag hoort wanneer je op een onbekend vliegveld in het midden-oosten bent en je vlucht over 2 uur vertrekt. Ik zei vol overtuiging: “nee nee, ik ben geen terrorist, maar een toerist! I love Jordan country yes yes.“
Ik begon te zweten en dacht even terug naar mijn google zoekopdracht in Riga, het was toch gewoon legaal hier??? Ik begon aan alles te twijfelen. Pffff.
Zo snel mogelijk alle beelden wissen van mijn drone en telefoon
Ze lieten me alleen in het hokje mét de drone en mijn telefoon, maar namen wel mijn paspoort mee. Ik scan de ruimte, zijn hier ergens camera’s die mij filmen?? Ik zag niets dus ik pakte mijn telefoon en ging zo snel mogelijk alles wissen van mijn telefoon. Ik voelde me bijna James Bond, wat een avontuur. Ik zoek snel alle foto’s en video’s van de drone op mijn telefoon: delete all. Ik haalde snel het SD kaartje uit de drone en ook die veegde ik zo snel mogelijk leeg. Al het bewijs van het vliegen was weg, dat was even prio 1, dan kunnen ze daar al niets meer over zeggen. Ik wist namelijk, dat ik alles al als backup in de cloud had staan dus ik was alsnog niets kwijt.
Tip: Lees de blog – 5 handige tips om foto backups te maken op reis. Handig als je met je drone gaat vliegen in Egypte, haha.
Drones in Jordanië, mag het nu wel of niet?
Ik zit nog steeds in het hokje van de Douane. Ondertussen ging ik verder Googlen, wat mag nu wel of niet met een drone in Jordanië?? Ik kwam op een Jordaanse overheids site terecht. Google translate op die handel. Nu toch maar even de kleine lettertjes proberen te lezen. Ja, een drone is legaal in Jordanië. Ja, je mag er 1 meenemen. Maar wat niet mag is zonder toestemming van de Civil Aviation Regulatory Commission (CARC) vliegen en laat staan filmen. Filmen of fotograferen van overheidsgebouwen wordt namelijk gezien als een bedreiging voor terrorisme, ze zijn doodsbang dat buurlanden zoals Syrië met drones binnen komen vliegen om bijvoorbeeld foto’s te maken van overheids gebouwen. Foto’s waarmee ze mogelijk later raketaanvallen kunnen organiseren.
Holy shit, dan krijgt het ineens toch een andere wending. Ik snap de angst en hun zorgen. Maar voor mij kan dit nog wel eens vervelend uitpakken, dacht ik. De Douane mannetjes lopen het hokje in en uit, steeds met mijn paspoort in de handen. Het begon allemaal erg lang te duren en het leek erop dat ik mijn vlucht ging missen. Alle horror scenario’s gingen door me heen, ik zag de gevangenis muren al om me heen. Nog maar 30 minuten, “Fuck! Ik ben de lul”, dacht ik.
Dreigen met de Nederlandse ambassade
Ik dacht ik moet iets doen. Ik bleef maar vragen wat er aan de hand was, ik was tenslotte maar een domme toerist. Ik kreeg geen antwoorden, dus ik begon het nummer van de Nederlandse ambassade in Jordanië te Googlen. Ik heb inmiddels het telefoon nummer onder de bel knop en zeg tegen de douane mannetjes dat ik de Nederlandse ambassade ga bellen omdat ze me niet zomaar mogen vasthouden en me ook niets vertellen.
Een medewerker vroeg mij ineens uit welk land ik kwam, ik zo; Holland! Netherlands! Ineens veranderde de sfeer enorm. Ze kwamen terug met mijn paspoort en een kopie daarvan, met van alles erbij geschreven in het Arabisch. Kon er geen k*t van maken wat er allemaal bij stond, maar ik moest het ondertekenen. Ik weigerde in de eerste instantie en vroeg wat erop stond. Ze konden dit niet in fatsoenlijk Engels uitleggen.
Nogmaals vroegen ze waar ik vandaan kwam. Ik gaf nogmaals aan, The Netherlands! Ze snapten blijkbaar niet waar ik vandaan kwam, ook al staat dat duidelijk in mijn paspoort. Ik wijs het nogmaals aan in mijn paspoort: The Netherlands. Opeens leek ik geen gevaar meer te zijn, en kreeg dat blaadje met de kopie van mijn paspoort en de arabische tekst nogmaals onder mijn neus geschoven. Nu iets vrolijker en positiever.
You sign, you go! No problem!
Ik kreeg er zelfs een duimpje omhoog bij. Ik keek nogmaals op mijn klok, nog 8 minuten voordat mijn gate sluit. Ik moest nog door allerlei checks heen en het vliegveld is best groot. Ik dacht een split-second na, wat ga ik ondertekenen en moet ik doorvragen over wat er staat? Dikke lul dacht ik, wegwezen hier. Ik zet de handtekening, pak mijn drone en begon te rennen naar de gate.
Rennen om mijn vlucht te halen
Eenmaal aangekomen bij de gate zijn ze pas net begonnen met boarden (tja, Ryanair he?). Officieel ging de vlucht over 18 minuten, dat gingen ze niet redden zag ik al. Even snel het thuisfront bellen dus. Ik belde Malou om te vertellen wat er gebeurd was, ik moest het even kwijt. Nog steeds was ik niet heel erg op mijn gemak. Ik had het gevoel dat ze me zolang ik hier op het vliegveld zit en het vliegtuig nog aan de grond staat, ze me nog kunnen tegenhouden. Ik wist namelijk niet wat ik had ondertekend, wie weet wat er op het document stond.
Enkele minuten later board ik het vliegtuig, en ik maakte nog snel even een foto van de prachtige kleuren van de zonsondergang met woestijn stof. Iets meer dan 20 minuten later steeg ik op. De rust keerde terug. Ik ben het land uit! Poeh… ineens kon ik weer lachen. 🙂
Drone regels in Jordanië – de CARC
Maar hoe zit het nu dan precies met al die regels? Dat heb ik natuurlijk voor jullie uitgezocht en vertaald. Hopelijk helpt het jullie dergelijke zweet momentjes bij de Douane voorkomen, mocht je naar Jordanië willen reizen met een drone.
Algemene regels voor het vliegen met een drone in Jordanië
- Alle drones moeten bij de CARC zijn geregistreerd. Het aanvraag formulier is onder deze lijst te downloaden.
- Stuur je aanvraag ten minste 10 werkdagen vóór je geplande vlucht in bij het CARC, zodat het ministerie van Binnenlandse Zaken met de Royal Jordanian Air Force en de Civil Aviation Regulatory Commission je aanvraag kan beoordelen.
- Vlieg niet meer dan 500 meter van je vandaan.
- Vlieg niet op een hoogte van meer dan 120 meter.
- Vlieg alleen op goedgekeurde tijden / dagen.
- De drone-vliegtijd zal niet langer zijn dan 3 uur.
- Drones mogen maximaal 25 kilo wegen.
- Drone-operators moeten minimaal 21 jaar oud zijn en ‘goed zijn opgeleid’. Wat ze hiermee bedoelen is onduidelijk… Ze vragen namelijk geen vlieg brevet of iets dergelijks.
- Een aansprakelijkheidsverzekering (WA) is vereist.
Let op: dit is de drone wet en regelgeving voor Jordanië per 1 november 2019. Je doet er goed aan om volgend jaar weer even op de officiële website(s) te kijken omdat er mogelijk zaken veranderen. Is er iets veranderd ten opzichte van deze lijst? Dan zou ik het heel tof vinden als je me dat even laat weten, dan kan ik deze pagina namelijk zo goed mogelijk up-to-date houden.
Drone registreren – Rechtstreeks contact opnemen met CARC
Website: http://carc.gov.jo/en/
E-mail: info@carc.gov.jo
Telefoon: +962 6 489 2282
Prachtige beelden van Jordanië vanuit de lucht
Ondanks alle problemen en stress, heb ik wel prachtige drone beelden van Jordanië kunnen maken. Wat een prachtig land is het vanuit de lucht! Vergeet ook niet lid te worden van de nieuwe Jordanië backpackers NL facebook groep voor al je snelle vragen en antwoorden over Jordanië. Heel veel reisplezier alvast!g
Ik heb het idee dat het iets anders gaat, dan hierboven beschreven. Je schrijft: Stuur je aanvraag ten minste 10 werkdagen vóór je geplande vlucht in bij het CARC.
Ik heb dit onlangs gedaan, maar zij geven aan dat je de aanvraag moet doen bij het ministerie van binnenlandse zaken en pas na goedkeuring onderneemt carc de nodige stappen. Het duurt alleen erg lang voordat je een reactie ontvangt. Ik heb namelijk nog steeds geen reactie, nu inmiddels 1,5 maand geleden.
Hey Emiel, bedankt voor je reactie. Wat gek, ik zie dat namelijk nergens terug op de websites van de overheid van Jordanië zelf. Wel super vervelend dat ze ook niet reageren. Heb je nog voldoende tijd om het geregeld te krijgen? Ik heb de vraag namelijk ook even uitgezet bij wat drone-gekke vrienden van mij. Zodra ik meer weet laat ik het je weten.
Het is helaas nog niet gelukt en heb ik nog geen reactie gekregen van de overheid. Ik vraag me af of het nog gaat lukken. Mocht je nog tips hebben dan is dat van harte welkom.
Hey Emiel,
Is het inmiddels gelukt? De weg die je bewandeld is de goede maar krijg uit de drone community ook veel verschillende verhalen. Sommige lukt het wel, anderen krijgen geen reactie. Het is een drama van een proces in ieder geval. Misschien kan je eens proberen te bellen en dan te verwijzen naar je mail om er wat vaart in te krijgen? Ze spreken naar mijn ervaring redelijk goed Engels in Jordanië. Ik hoop dat het je lukt in ieder geval.
Olaa, ben heeeel benieuwd wat de reguliere manier van Jordanië binnenkomen is. Ik volg het ff, ga deze week je tip volgen om CARC te mailen met het registratie formulier. Ben benieuwd en wordt vervolgd ;).
Wellicht ook tips om Israël binnen te komen en te verlaten met een drone? Jordanië/Israël, befaamde oversteek 😉
Hey Gertjan,
Ik hoop dat het allemaal lukt! Ben benieuwd naar je ervaringen, het zou tof zijn als je deze ook weer hier kan delen zodat anderen er wat aan hebben.
Wat betreft Israël: Voor zover ik weet zijn regels voor Israël vergelijkbaar met Jordanië. Je moet je drone registreren als je er mee wil vliegen, best wel een gedoe allemaal maar wel te doen. Hier meer info: https://uavcoach.com/drone-laws-in-israel/
Wel is de ervaring van onze bloggers dat je wanneer je over land reist, ze helemaal niet moeilijk doen om er 1 mee te nemen. Er 1 hebben is gewoon legaal, maar ermee vliegen moet je eerst registreren.
Ik hoor graag het vervolg van je 🙂
Hallo Chris en Emiel, Ik heb dezelfde ervaring als Emiel. Ik ga de 17de naar Jordanië, maar ik verwacht eigenlijk niet meer dat ik nog reactie krijg met goedkeuring. Ik ga nog wel naar CARC bellen. Als ik niks te horen krijg dan ga ik maar niet het risico nemen. Zeker gezien de verhalen die ik hierover gelezen heb.
Hey Telem,
Vervelend dat het allemaal zo lastig moet zijn. Ik vind het lastig om advies te geven hierin als ze nergens op reageren. Wel weet ik dat ik niet graag nog eens in de situatie terecht kom waar ik in zat. Dus better safe than sorrow, ik zou inderdaad het risico nu niet meer nemen tenzij expliciete toestemming.